Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality ze škol

Článek: Digitální technologie v jazykovém vzdělávání 21. století: Úvaha - Zkušenost - Realita

29.6.2017:
Článek od členky pracovní skupiny Cizí jazyk paní Mgr. Lenky Gellnerové.

 

Digitální technologie v jazykovém vzdělávání 21. století

Úvaha - Zkušenost - Realita

 

Nářky rodičů, kteří vyhánějí své školou povinné děti od počítačů a tabletů, bývají často opodstatněné. Mnoho z nich si však neuvědomuje, že „klepadlo“, kde probíhal jejich sociální život a komunikace, se již vůbec v životech jejich dětí nevyskytuje, nehledě na to, že tak jako vše, i tablety nebo počítače můžou být sice špatným pánem, ale i dobrým sluhou.

Proč bychom tedy nemohli tablety využít pro jazykové vzdělávání, když se nám zde nabízí tolik kvalitních aplikací, které nám mohou pomoci rozvinout, přirozeným komunikačním způsobem, který je vlastní všem žákům školou povinným, schopnost komunikace a výrazně zlepšit komunikační dovednosti v cizích jazycích, stejně tak jako porozumění čtenému i slyšenému textu.

Když jsem před několika lety začala využívat internet jako zdroj pěkných interaktivních cvičení, která napomáhala rozvoji slovní zásoby, také jsem si nemyslela, že vývoj digitálních technologií bude tak rychlý a překotný.

Dnes se již mnoho z nás neobejde bez kvalitního mobilu, běžnou součástí života se stala elektronická pošta a v poslední době je nejenom módním hitem používání tabletů místo videokamery, ale i digitálního fotoaparátu a to nemluvím o špičce v digitálních technologiích, kterou představují ve svých produktech firma Apple se svými iPhones a iPads, které mají několikanásobně více funkcí v jednom zařízení.

Jsme-li mezi žáky ve škole, pak mezi „teenagers“, „týnejdžři“ jsou nejpopulárnějšími osobami „bloggers“ „blogeři“ a „youtubers“ „jůtůbeři“. Samotná slova, která příslušné osoby označují, k nám přišla z anglického jazyka a dnes se již běžně používají, obzvláště často pak tyto osoby obdivují žáci základních a středních škol, jejichž aktivity na sociálních sítích jsou častější, než samotné studium jednotlivých předmětů s pomocí klasických učebnic a sešitů, tak jak tomu dříve bývalo.

Zdroj vědomostí nezřídka pak bývá zejména internet, kde se dnes dají zjistit informace téměř o všem a to od informací zavádějících, až po ty seriózní a vědecké. Namítnete-li, že v případě nefungující sítě či výpadku elektrické energie, budou všechny internetové informace k nedosažení, máte samozřejmě pravdu, ale proud času se nedá zastavit a tak jako jsme my v našem školním dětství a dospívání již nepoužívali břidlicovou tabulku s kouskem křídy nebo kalamář, tak naše děti a vnuci budou v budoucnu více používat digitální nástroje obsažené v počítačích a tabletech, než klasické učebnice a sešity.

A jak je to dnes s praxí, běžně již máme počítače, „Smart Boards“, dataprojektory, elektronické třídnice a pro výuku anglického jazyka iTools – digitální učebnice, pracovní sešity k zobrazení pomocí dataprojektoru na zeď či „Smart Board“, které obsahují videonahrávky, komiksy i jiné nástroje pro práci v hodinách.

Doba 21. století však neúprosně klepe na dveře. Před nimi stojí tablety a volají: „Vpusťte nás!“, „Všude ve světě jsme již ve třídách!“.

V závěru školního roku jsem v měsíci květnu měla možnost si výuku pomocí iPads vyzkoušet ve všech svých jazykových skupinách a navíc i možnost ukázat kolegům a kolegyním, kteří prozatím nevěděli, jestli je něco takového vůbec k něčemu a jestli stojí za to, se o tento způsob předávání informací zajímat, či nikoli.

Díky firmě „24u“, která pro školy a vzdělávací instituce nabízí na jeden týden zápůjčku sady  iPads zdarma, tak měli možnost žáci školy Komenského alej v Žatci možnost si vyzkoušet, jak by takové hodiny jazyka probíhaly. V aplikacích virtuální třídy „Seesaw“ již moji žáci vyšších ročníků byli zvyklí pracovat od listopadu 2016 a ti mladší dostali tuto možnost právě v posledním květnovém týdnu, kdy výuka pomocí tabletů probíhala.

Každá z těchto skupin žáků od třetího po devátý ročník měla rozdílné úkoly a pracovala s různými aplikacemi. Starší žáci pracovali s aplikací „Lifesaver“,  kde jejich úkolem bylo sledovat nahraný příběh a reagovat na otázky kladené s cílem záchrany života, vše samozřejmě probíhalo v americké angličtině v reálném tempu a bez titulků. V další z aplikací nazvané „Seesaw“ si vyzkoušeli především nahrát krátká videa, ve kterých si vzájemně kladli otázky a odpovídali na ně. Velikým překvapením pak byli pro mne žáci třetího ročníku, kteří byli v práci s tablety naprosto samozřejmí. Nebylo třeba jim dlouze vysvětlovat technickou stránku aplikace, intuitivně si věděli rady a s chutí i zaujetím, které přirozeně stále ještě patří k jejich věku, si s daným úkolem poradili, hodina se jim zdála velice krátká a nechtěli končit. Tito mladší žáci nejlépe pracovali s aplikací ChatterPix, kde „rozmlouvali“ svoji fotografii, přidávali nahrávku. Mluvili třeba o svém oblíbeném zvířeti nebo ti o trochu starší v šestém ročníku mluvili o prázdninách a cestování, místech, která navštívili, kde „rozhýbali“ „ústa“ fotografie místa, které navštívili a vytvořili tak oživlou pohlednici.

Aplikaci „Seesaw“ si ve svých hodinách německého jazyka vyzkoušela i kolegyně Mgr. Štěpánka Salačová, které jsem zpočátku poradila jak tuto aplikaci využít v jejích hodinách. Pro příští školní rok budeme nadále spolupracovat a využívat poznatky, které čerpáme také mimo jiné ze školení NIDV „Digitální technologie v jazykovém vzdělávání“, kde jsme prošly již třemi ze čtyř odborných seminářů vedených Mgr. Petrou Bajkasovu, která je podle našeho názoru lektorkou na pravém místě a od níž jsme se dozvěděly mnoho užitečných a praktických informací o použití iPads.

Aplikací, které podporují rozvoj slovní zásoby, je nespočet, namátkou bych jmenovala třeba „World of Pics“ „My Library“ „Voscreen“, „Comics Head“, tyto aplikace jsou v tabletech – iPads ke stažení zdarma stejně jako „Duolingo“, které dnes běžně studenti používají ve svých mobilech.

V týdnu, kdy jsme měli k dispozici iPads jsem nepotřebovala své žáky pobízet k aktivitě, ke komunikaci, plynula sama, ač se může mnohým z vás zdát, že s počítači a tablety komunikace není to pravé, moji žáci ji však prostřednictvím různých aplikací využili jako dobrého sluhu a komunikace probíhala ve skutečnosti mezi nimi navzájem a oni z ní jen pořídili video či fotodokumentaci.

Bohužel jeden týden je velice krátká doba a tak na vše, co jsem chtěla vyzkoušet, nedošlo, jako například na vytvoření krátkého komiksu, nebo digitální mini-knihy v aplikacích „Comic Head“, nebo „Book Creator“.

Tak snad se najde možnost, jak jednou v budoucnu bude mít každá základní škola jednu jazykovou učebnu vybavenou iPads s Apple TV pořádnými sluchátky s mikrofonem a Smart Board.

Doufám, že dříve, než odejdu do zaslouženého důchodu.

Mgr. Lenka Gellnerová (55)

učitelka anglického jazyka na ZŠ Komenského alej 749 v Žatci

28. 6. 2017 v Žatci

 

(Na fotografiích jsou následující žáci: Žákyně Klára Sulíková a Barbora Benešová a v zadní lavici Kateřina Musilová,  žákyně 3.A v hodině při práci s tablety. Žák Eliáš Knoblauch ze 3.A. Žákyně 4.A Štěpánka Gregorová a Mgr. Lenka Gellnerová v pozadí. Jakub Petráš ze třídy 7.B. Žák Adam Rathouský a žákyně Andrea Hoffmannová z 8.A. Žák Šimon Umlauf z 8.A,  žákyně Anna Solnická a Tereza Kelnerová a pan ředitel Mgr. Zdeněk Srp v pozadí na hospitaci. Žák Radek Žďárský a Markéta Ničová z 5.A. Žák Pavel Patras ze 6.B.)

Galerie :

Článek vyšel : 29.6.2017, počet zobrazení : 3641 (3641 tento měsíc)