Vzdělávání na Žatecku

Informační portál projektu MAP ORP Žatec

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality ze škol

Článek: Hry předškolního dítěte

2.2.2017:
článek od členky skupiny předškolní vzdělání, paní Hany Vodičkové

 

Hry předškolního dítěte

Je po vánocích a nejčastější otázka, se kterou se obracíme na naše malé předškoláky zní: „ Copak jsi našel pod stromečkem krásného?“Odpovědi našich nejmenších nás ani nepřekvapí – dárky se stávají zejména zástupci nejrůznějších reklam, které i na děti útočí ze všech stran /zejména televizní reklamy/.

Velmi malé procento dětí dostane jako dárek  stavebnici.Přitom hra se stavebnicí je velmi důležitou součástí rozvoje motoriky, fantazie, logiky, kreativity ,prostorové  představivosti  a trpělivosti dítěte. Dítě má touhu dokončit započatou činnost - „dílo“, ze které má následně radost  a možnost získání „uznání“. Hry se stavebnicemi ovlivňují  rozvoj technického myšlení pro další vzdělávání dětí.

I my při práci s dětmi v heterogenní skupině vidíme nejen postupný rozvoj dítěte při hře se stavebnicemi, ale také její  upřednostňování  při  volném výběru hry.Zpočátku společně s dětmi  skládáme jednoduché útvary, tak aby děti vnímaly variabilitu a využití  stavebnic  při různých hrách.Postupně děti samy rozvíjí svou fantazii a uplatní svou kreativitu - dokážou využít stavebnice k nejrůznějším hrám a postavit neuvěřitelné výtvory.S různými stavebnicemi od dřevěné stavebnice Kapla až po Lego nebo Magformers si dokáží nejstarší děti hrát samostatně, ale opravdu si hru užijí ve dvou a vice dětech a zde je úplně jedno , zda jsou do hry zapojeni  jen chlapci nebo  je skupina dětí smíšená.Při společné tvořivé činnosti se již kromě výše zmíněného rozvíjí také vzájemná komunikace a sociální postoje dětí.

Je škoda , že v dnešní uspěchané době , velká většina rodičů odbude své dítě drahou hračkou, kterou dítě jen užívá a která jej nepodněcuje k tvořivé a podněcující  hře.Vždyť  je škoda každé promarněné chvíle , kterou by mohli rodiče trávit se svými dětmi.Při  společných „stavbách“ je ta správná doba na popovídání si – doba na probrání  „velkých dětských starostí“ a tím utváření prvních oček řetízku vzájemné důvěry mezi  dítětem a jeho rodičem, který by mohl snadno navazovat přes pubertu až k dospělosti.

Článek vyšel : 2.2.2017, počet zobrazení : 1113 (1113 tento měsíc)