Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality ze škol

Článek: Postcrossing ve škole

25.6.2018:
Článek od členky skupiny cizí jazyk paní Mgr. Ladislavy Cagáškové.

Pokud neznáte „postcrossing“, dovolte mi, abych vám představila zábavu, která lidem umožňuje zažít živý jazyk a která propojuje použití moderních technologií a klasické pošty.

Postcrossing.com je webová stránka, která spojuje uživatele z celého světa prostřednictvím pohlednic. Základní myšlenkou je „odešli pohlednici – přijmi pohlednici“. Výměna funguje tak, že po přihlášení se do systému požádáte o adresu nějakého uživatele, kterému pošlete pohled s kódem. Ten po doručení vaší pohlednice zásilku pod kódem zaregistruje a přichází řada na vás a vaši adresu, kterou získá zase jiný uživatel, který odešle pohled vám. K této aktivitě se ročně přidává více a více uživatelů a důvod je nasnadě - zábava a radost z čekání na překvapení ve schránce..... a nejen to. Jde o zajímavou aktivitu, která slouží k oživení nebo procvičování cizího jazyka. A proto jsem se pro tuto činnost rozhodla i já. Vybrala jsem si žáky 9. třídy, kteří jsou ze všech ročníků jazykově nejzdatnější a kteří by si mohli, ve formě pohlednice, odnést z hodin Aj hezkou vzpomínku.

Stránku postcrossing.com jsem nejdříve používala k vlastní zábavě – měla jsem radost z každého odeslaného, ale hlavně doručeného pohledu. Prožívala jsem chvíle napětí při generování nových adres, bavilo mě číst si o lidech z jiných kontinentů, zjišťovat, zda mají děti, co studují, kde pracují, zkrátka jaké jsou jejich životní cesty.

Podobné nadšení jsem pozorovala i u svých žáků. Opakovaně mluvili o svých adresátech, říkali něco ve smyslu: „Hej, já píšu nějaké ženské do Kalifornie, která pracuje u Starbucks a má 20ti letého studujícího syna,“ nebo, „já zas píšu nějakému týpkovi do Německa a ten už nasbíral přes 340 pohledů!“, „a já posílám pohled holce, která miluje jednorožce, stejně jako já!“ Bylo báječné sledovat, jak se naše světy na chvilku propojily a děti požívaly živou angličtinu. Psaly někomu, kdo v reálném světě skutečně existuje, a nejen to, své volno trávily vybíráním pohledů, aby se dané osobě zavděčily a potěšily ji.

Vše začalo tím, že si každý žák vytvořil profil na webu postcrossing.com. Napsal něco o sobě, co má rád, co ho baví a jaký by chtěl obdržet pohled. Poté si vygeneroval adresu jednoho člověka, který již v minulosti pohled odeslal, a nyní byla řada na něm, aby jeden obdržel. Děti si prostudovaly profily adresátů, kde se mimo jiné dočetly, jaký druh pohledu by měly zakoupit.  Jejich zvědavost dosáhla takového vrcholu, že dokonce přes GoogleEarth zjišťovaly, jak vypadá adresátovo okolí a na jakém místě bydlí. Poté začaly nanečisto psát samotný text, který později přepsaly na pohlednici. K práci bylo povoleno využívat online slovník Seznam. Většinou moc nevěděly, co neznámému napsat, a tak mnohé z nich popisovaly počasí, napsaly, kde se právě nacházejí a jak se momentálně mají, co jim v poslední době udělalo radost a v závěru popřály adresátům mnoho dobrého při sbírání pohledů.

Všechny pohledy jsem poté odnesla na poštu a odeslala. A teď nám nezbývá než čekat. Doposud jsme obdrželi jeden pohled – byl od slečny z Francie a na obrázku jsou roztomilá koťátka. Byli jsme z něj všichni nadšení a se zájmem jsme si pročítali a zkoumali tuto první vlaštovku. A těšíme se na další!

Postcrossing.com aneb s čím musíme počítat:

  • Na samotném začátku je dobré o vašem plánu informovat rodiče. Stačí krátká zpráva, aby věděli, o tom, co máte s dětmi v plánu a že jim přijde pohled ze zahraničí.
  • Tato aktivita je časově náročná a je dobré si jednou týdně zamluvit PC učebnu, aby měli žáci přístup k internetu. Kontrolovala jsem všechny profily žáků, pročítala s nimi profily adresátů a opravovala drobné chyby v textech pohlednic, což zabralo nemalé množství času.
  • Ne všichni žáci jsou natolik spolehliví, že pohled obstarají. Je proto dobré mít v záloze jeden nebo dva neutrální pohledy (města, památky anebo zvířátka - ty milují všichni), který je možno takovému žáku poskytnout.
  • Je třeba předem žáky včas informovat, že si mohou vygenerovat pouze jednu adresu. Získají-li kontakty na vícero adresátů, je nutno jim pohledy také zaslat (což je z finančního hlediska problém, protože známka na jeden pohled stojí 35,-Kč). Ve třídě se to ovšem i přes mé varování stalo a musela jsem tak kontaktovat správce webu, aby tyto adresy vrátil zpět do systému.
  • Pokud se vám do tak megalomanského projektu nechce, můžete vytvořit profil vaší třídy a vygenerovat pouze jednu adresu s tím, že každý žák napíše svůj text a pak všichni společně vybírají ten nejlepší, který se na pohled napíše. Mým cílem ovšem bylo, aby měl každý žák 9. ročníku svou vlastní vzpomínku na základní školu, kterou tolik let navštěvoval, a jejichž učitelé ho do života vybavili nejen jazykově, ale i lidsky.
  • A nakonec, postcrossing není jen o angličtině a psaní pohledů. Pokud byste chtěli, můžete využít mezipředmětových vztahů a žákům zadat, aby zjistili a zpracovali informace o státu, ze kterého se daný adresát nachází (Z), můžete hovořit o bezpečnosti na internetu (IT), rozebírat kulturu jednotlivých států (VO) nebo si zazpívat národní hymny (HV). Je mnoho věcí, jak se dá postcrossing využít, záleží jen na vaší fantazii a ochotě se vrhnout do něčeho jiného a neznámého.

A na samotný závěr už jej dodám................Happy Postcrossing!

Mgr. Ladislava Cagášková

Galerie :

Článek vyšel : 25.6.2018, počet zobrazení : 1739 (1739 tento měsíc)