Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality ze škol

Článek: Projekt Čteme spolu - ZŠ, P. Bezruče 2000, Žatec

2.2.2017:
Článek od vedoucí skupiny čtenářská gramotnost, paní Mgr. Petry Nové

 

Projekt Čteme spolu – ZŠ, P. Bezruče 2000, Žatec

Mgr. Petra Nová

Čtenářské gramotnosti se na naší škole věnuji již řadu let. Proto jsem se rozhodla realizovat projekt, který by žáky motivoval k dalšímu čtení. Napadlo mě, že by byla velmi zajímavá společná dílna čtení žáků  2. stupně a 1. stupně. Oslovila jsem kolegyni Mgr. Janu Karasovou a společně jsme začaly přemýšlet čtenářství prvňáčků, o jejich možnostech a dovednostech.

12. 12. 2016 nastal den D, Čteme spolu: třídy 8.A a 1.B.

Cíl: rozvíjet základní čtenářské strategie (shrnování, předvídání, vyjasňování, vizualizace), zvýšit motivaci prvňáčků i osmáků.

Metody: skupinová práce (v každé skupině byli dva osmáci a dva prvňáčci)

Pomůcky: každá skupina měla jinou knihu, pracovní list s úkoly, papíry pro ilustrace: doporučující plakátky, pastelky, fixy, tužky, lepidlo, velký formát papíru

Osnova hodiny:

  1. Seznámení s projektem a cílem
  2. Rozdělení do skupin
  3. Zadat úkoly jednotlivým skupinám (každá skupina výsledky své práce nalepila na velký formát papíru)
  4. Hodnocení jednotlivých slupin
  5. Hodnocení projektu

           Seznam knih, které žáci četli:

Čapek J.: Povídání o pejskovi a kočičce

Čtvrtek V.: O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi

Lobel A.: Kvak a Žbluňk jsou kamarádi

Macourek M.: Mach a Šebestová

Čtvrtek V.: O víle Amálce a žabce Márince

Ertl Z.: Kouzelné pohádky

Ertl Z.: pohádky

Lamková H., Lamka J., Koutná L.: Káťa a Škubánek

Klimek H.: Strašidlář – Mezi námi čarodějnicemi

Kirschner M., Straka V.: Hurvínkovy večerníčky pro kluky i pro holčičky

 

 

A výsledek?

Výborný! Všem se společná dílna čtení moc líbila, jak nám učitelkám, tak hlavně dětem.

Starší žáci se naučili pomáhat mladším, začínajícím čtenářům. Trpělivě radili s úkoly, se kterými si mladší kamarádi nevěděli rady. A naopak, prvňáčci získali nové starší kamarády, s obdivem poslouchali jejich předčítání.

Já i má kolegyně jsme zjistily, že párové vyučování je skvělá věc. Doplňujete se, obohacujete se o nové nápady a myšlenky, vzájemně se učíte.

Určitě společnou hodinu zopakujeme.

Galerie :

Článek vyšel : 2.2.2017, počet zobrazení : 2520 (2520 tento měsíc)