Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Odkazy na semináře, kurzy, školení polytechnika

29.3.2018:
Doporučení od paní učitelky Mgr. Ing. Silvie Svobodové

 

ŽATECKO - NÁVRH TÉMAT VZDĚLÁVACÍCH SEMINÁŘŮ A EXKURZÍ

  1. Vzdělávací semináře a workshopy

Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedf UK (UVRV)

  • Formativní hodnocení - (UVRV)
  • Vedení a práce metodických skupin - (UVRV)
  • Projektování vzdělávacích programů - (UVRV)
  • Domácí vzdělávání - (UVRV)
  • Metody osobnostně sociálního rozvoje - (UVRV)
  • Institut uvádějícího učitele - (UVRV)
  • Mentoring - (UVRV)
  • Koučing - (UVRV)
  • Workshopy zaměřené na laboratorní práce, pokusy, praktická cvičení atd.
  • Seminář „Keramika II. – další techniky a způsoby dekorace“ určen pro učitele MŠ a ZŠ, vychovatele školních družin, pedagogy volného času a vedoucí školních zájmových klubů a kroužků. Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 16414/2016-2-600).
  • Seminář „Prezentační nástroje jako podpora výuky“ určen pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií, učitele SOŠ a SOU, učitele ZUŠ a SUŠ, vychovatele, pedagogy volného času a vedoucí školních zájmových klubů a kroužků. Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 21439/2017-21022).
  • Seminář Základy koučinku pro pedagogy určen pro učitele 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií a učitele SOŠ a SOU. Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 16414/2016-2-600).
  • Seminář „Keramika III. – další techniky a způsoby dekorace“ určen pro učitele MŠ a ZŠ, vychovatele školních družin, pedagogy volného času a vedoucí školních zájmových klubů a kroužků. Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 7262/2017-1-518).
  • Seminář „Hry na školy v přírodě a pobytové akce“ určen pro učitele a učitelky I. a II. stupně ZŠ, vychovatele školních družin, pedagogy volného času, a vedoucí školních zájmových klubů a kroužků. Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 16414/2016-2-600).
  • Seminář „Čtenářská pregramotnost v MŠ“ určen pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ (učitelé 1. tříd). Seminář je akreditovaný MŠMT v systému dalšího vzdělávání ped. pracovníků (č. akreditace MSMT- 33444/2016-2-1033).
  • Seminář „Rozšíření kompetencí pro speciální pedagogiku (v návaznosti na přímou práci s dětmi s SPU v rámci podpůrných opatření realizovaných ZŠ)“ určen pro učitele a učitelky I. a II. stupně ZŠ.

 

  1. Vzdělávací exkurze
    • Projekt 72 hodin
    • Recyklohraní
    • KEV - Klub environmentální výchovy
    • Přírodovědci.cz
    • Adopce zvířete v zooparku
    • Tematická aktivita žáků pro žáky
    • Narativní výchova - společné zvíře
    • Biologické exkurze a aktivity - CEV VIANA
    • Různé environmentálně zaměřené aktivity - motivace žáků (krmítka, budky, úklid přírody atd.)
    • Spolupráce se ZČU Plzeň - vzdělávací semináře
    • Vzdělávací aktivity ZOO Ústí nad Labem
    • Vzdělávací aktivity Podkrušnohorského zooparku Chomutov
    • Vzdělávací aktivity - Národní muzeum, Techmania Plzeň, IQ Landia Liberec

 

RECENZE

TEMATICKÁ AKTIVITA ŽÁKŮ PRO ŠD

Dětský ráj

Žáci VI. třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny se rozhodli navázat na velmi úspěšnou aktivitu loňských deváťáků, tematické odpoledne pro děti ze školní družiny. Stejně jako jejich předchůdci mají rádi, když se jejich spolužáci smějí a baví, rozhodli si tedy realizovat každé úterý pro své malé spolužáky zábavné odpoledne, jehož zaměření si budou volit sami účastníci.

Na úvodní setkání si organizátoři připravili soutěžní odpoledne v přírodě se sportovním a environmentálním zaměřením. Na děti čekala stanoviště se sportovními, přírodovědnými, environmentálními a vlastivědnými soutěžemi. Žáci plnili úkoly s velkým entuziasmem a jejich nadšení bylo natolik silné, že se téměř všichni přihlásili na další úterní odpoledne.

Srdečné poděkování patří zejména zapojeným žákům šesté třídy za pečlivou přípravu, zodpovědný přístup a zvláště ochotu udělat radost jiným. Je obdivuhodné, že v dnešní konzumní době jsou někteří dospívající ochotni nezištně obětovat volné odpoledne pro dobrou věc.

 

IMAX PRAHA

Přírodopisná exkurze - Galapágy 3D: Zázraky přírody

V úterý 12. prosince navštívili žáci šestých a sedmých tříd Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny v rámci biologické exkurze kino IMAX v Praze a zhlédli impozantní přírodopisný dokument v 3D Galapágy: Zázraky přírody.

Vypravili se na místo, jaké nikde jinde nenajdou. Galapágy, dlouho zcela ukryté před světem, jsou posledním nedotčeným a skutečným rájem na planetě Zemi. V panenské přírodě nad hladinou i pod ní zde žije řada unikátních a fascinujících zvířat, která se dětem představila v úchvatném snímku.

Žáci měli možnost pochopit sílu a vliv přirozených přírodních procesů a příležitost uvědomit si potřebu chránit přírodu nejenom jako unikátní celek, ale nutnost zachovat co největší množství rozmanitých ekosystémů z důvodu udržení bohaté biodiverzity, a to nejen této naprosto originální lokality.

 

72 HODIN

Projekt 72 hodin - Pomáhám, protože chci

EKOHRÁTKY PRO PŘEDŠKOLÁKY

Na páteční dopoledne 13. října pozvali žáci šesté a osmé třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny v rámci projektu 72 hodin předškoláky ze sousední mateřské školy na společné ekologicky zaměřené aktivity. Na místním hřišti a ve školní budově čekalo na děti několik stanovišť s environmentální tematikou, na kterých si předškoláci nejenom zasoutěžili, ale také si vyzkoušeli například správně roztřídit odpad, při situačních hrách posoudit vhodnost konkrétního chování v přírodě nebo si mohli při poznávání stromů a zvířat ověřit přírodovědné znalosti. Ve výtvarných dílnách, v bioateliéru a ekoateliéru, pracovali s odpadovými nebo přírodními materiály, vlastní výrobky, balón z pet víček a panáčka z listí, si mohli odnést na památku. Některé z aktivit probíhaly mimo jiných také interaktivní formou.

Za splněný úkol byly děti odměněny malou sladkostí nebo věcným dárkem s logem projektu, pomáhám, protože chci, a po splnění všech aktivit obdržely medaili. Projektové dopoledne bylo zakončeno kolektivním sázením ovocných stromů. V závěru projektového dopoledne proběhlo na pozemku mateřské školy společné sázení dvou třešní, o které se budou předškoláci pečlivě starat. Ovocné stromy byly škole poskytnuty v rámci projektu 72 hodin - Pomáhám, protože chci.

Součástí programu bylo jako již tradičně také vystoupení Svazu záchranných brigád kynologů ČR ze Žatce pod vedením Ing. Heleny Šabatové, kteří předškolákům představili své svěřence.

Počasí nám opět přálo, štěstí se na nás zase smálo, zvládli jsme to výborně a myslíme to upřímně. Pomáháme, protože chceme, rádi tím přírodě pomůžeme.

 

SPOLEČNÉ ZVÍŘÁTKO

Dne 30. 10. 2017 nastoupil do VI. třídy na Základní škole Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny nový spolužák, a to chlapec zakrslý králíček jménem Piškot.

Žáci o něj budou společně pečovat, krmit jej, uklízet po něm atd.

 

CÍL:

Žáci

  • si osvojí dovednosti nezbytné k péči o zvíře
  • si vytváří pozitivní vztah k přírodě
  • si rozvíjejí a upevňují schopnosti potřebné k zodpovědnému chování ve vztahu k přírodě
  • dodržují pravidla a zásady komunikace a práce ve skupině
  • se aktivně podílejí na řešení problémů souvisejících s péčí o zvíře
  • si upevňují vzájemné vztahy se spolužáky

NAPLŇOVANÉ KOMPETENCE:

Žáci

K UČENÍ

  • vyhledají informace o zakrslém králíčkovi a osvojí si je
  • vyhledají si informace, jak pečovat o zakrslého králíčka

KOMUNIKATIVNÍ

  • vzájemně komunikují při péči o zakrslého králíčka
  • při komunikaci dodržují zásady a pravidla komunikace

K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

  • při péči o králíčka úspěšně řeší související problémy
  • při řešení volí nejefektivnější způsoby

PERSONÁLNÍ A SOCIÁLNÍ

  • při společné péči vzájemně spolupracují
  • dodržují pravidla a zásady práce ve skupině

OBČANSKÉ

  • při společné péči o králíčka a vzájemné spolupráci a komunikaci si osvojují a upevňují zdravé hodnoty a postoje
  • posilují vlastní sebevědomí
  • učí se pozitivnímu a zodpovědnému chování ve vztahu k přírodě

PRACOVNÍ

  • pečují o p králíčka včetně krmení, úklidu a dalších prací

NAPLŇOVANÉ GRAMOTNOSTI:

ČTENÁŘSKÁ, PŘÍRODOVĚDNÁ A SOCIÁLNÍ

 

CEV VIANA

TAJEMSTVÍ ČESKÉHO STŘEDOHOŘÍ

Regionální exkurze v doprovodu odborného lektora

Centrum ekologické výchovy VIANA - http://www.cev-viana.cz

„Otevřeme oči a srdce, příroda nám napoví, kde máme své kořeny“

Za skrytými i zjevnými krásami Českého středohoří oděnými v podzimním kabátě se v pátek 22. září vydali žáci VI. a IX. třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny v doprovodu odborného lektora z Centra ekologické výchovy VIANA.

V rámci exkurze se dozvěděli zajímavé informace o geologickém a biologickém vývoji našeho regionu, který nabízí pestrou nabídku mnoha rostlinných i živočišných druhů, často vzácných a kriticky ohrožených.

Navštívili jsme několik charakteristických lokalit vypovídajících o průběhu geologického vývoje na našem území, např. o vulkanické činnosti, tvorbě ložisek, vzniku tzv. kamenných sluncí atd. Žáci měli také možnost blíže si prohlédnout u nás poměrně vzácně se vyskytující zástupce stepních rostlinných společenstev.

Za krásou přírody není třeba cestovat světa lán, stačí jen okno otevřít a pustit ji k nám.

Žáci byli akcí nadšeni, ocenili zejména vstřícný přístup lektora a jeho ochotu odpovídat na jejich všetečné otázky. Za poutavé a profesionální vedení exkurze bychom rádi poděkovali panu Ing. Michalu Tarantovi, vedoucímu Centra ekologické výchovy VIANA.

 

PŘÍRODOVĚDCI.CZ

Věda ve filmu: Jurský park

V pátek 22. 12. 2017 se zúčastnili žáci IX. třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny vědeckého workshopu z nového přírodovědeckého cyklu Věda ve filmu: Jurský park. Seminář se skládal se ze dvou částí. Nejprve žáci zhlédli film, Jurský park, a následně se věnovali praktickým aktivitám.

Formou přednášky byl s lektorem z Přírodovědecké fakulty UK film detailně rozebrán, přednášející se věnoval všem odborným nepřesnostem - živočišným a rostlinným druhům, respektive otázkám evoluce. Všechny nesrovnalosti ve vědeckém výkladu, realita vs. fikce žákům srozumitelně objasnil a uvedl nezbytné souvislosti. Žáci měli příležitost podrobně si prohlédnout fosilie v jantaru, které sehrály klíčovou roli ve snímku, byly jim osvětleny základy genetiky a DNA. Diskutovali o důvodech, které nutí paleontology studovat nejenom pravěké rostliny, ale dokonce i zkamenělý trus.

Žákům se atraktivní přednáška líbila a o téma se upřímně zajímali, pokládali lektorovi poměrně zajímavé dotazy a ocenili především jeho vstřícný a kamarádský přístup.

 

Stopařův průvodce po obyvatelných planetách

Základní škola Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny navázala v loňském školním roce úzkou spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UK v Praze v rámci projektu Přírodovědci.cz. Všechny aktivně zapojené školy mají nárok objednat si v každém roce dvě přírodovědné aktivity z nabídky projektu zdarma. Pravidelně této nabídky využíváme a obohacujeme výuku přírodovědných předmětů o atraktivní činnosti na vysoké odborné úrovni.

Ve čtvrtek 2. 11. byla v VI. třídě realizována odborná přednáška pod názvem Stopařův průvodce po obyvatelných planetách, kterou vedla lektorka Mgr. Julie Nekola Nováková z PřF UK.

"O světech kolem jiných hvězd lidé spekulovali po staletí. Teprve krátce však víme o jejich existenci. Planetární systémy zdaleka nejsou vzácností; jsou však vzácné soustavy podobné té naší? Uspořádání známých soustav je mnohdy překvapivé a značně odlišné od naší sluneční soustavy. Mnohé obsahují planety v těsné blízkosti hvězdy, "superzemě" či "minineptuny" s hmotností mezi Zemí a ledovými obry či planety na výrazně výstředných drahách. Jak běžné mohou být v naší galaxii planety podobné Zemi a co všechno jejich počet ovlivní?" (PřF UK)

V rámci přednášky se žáci vydali na cestu historií kosmického průzkumu, oboru astrobiologie i samotných soustav. Přednášku strávili bezpečně v obyvatelné zóně, ale ukázali si, v čem je její koncept přínosný a v čem příliš zjednodušený. Najít "druhou Zemi" totiž zdaleka není jednoduché.

Žákům se atraktivní přednáška velice líbila a o problematiku projevili upřímný zájem, lektorce pokládali zajímavé dotazy a ocenili její velmi vstřícný a kamarádský přístup.

 

VLASTNÍ ŠKOLNÍ AKTIVITY

Ochrana životního prostředí v přírodopise

Cíle vyučovacího předmětu přírodopis by měly primárně vést žáky k chápání přírody jako systému, jehož jednotlivé části jsou vzájemně propojeny a neustále se ovlivňují, přičemž zásadním vlivem se "pyšní" především člověk, který svou lidskou činností výrazně zasahuje do samotné podstaty existence přírody. Tyto intervence mívají většinou negativní, dokonce devastující, charakter, je tedy nezbytné směřovat žáky k porozumění přírodě, rozvíjení jejich senzitivity a skutečného zájmu o přírodu, respektive životní prostředí, formou podpory otevřeného a kritického myšlení.

Cesta od sofistikovaných a altruistických myšlenek o aktivní a efektivní ochraně životního prostředí ze strany dětí ke skutečně realizovanému proenvironmentálně odpovědnému jednání je velmi dlouhá a náročná. Vzdělávání je sice nepostradatelnou podmínkou k získání potřebných znalostí, tedy posílení kognitivní složky osobnosti, ale stejně důležité jsou aspekty afektivní a konativní týkající se postojů a reálně prezentovaného chování žáků. Právě tyto dvě složky osobnosti determinují skutečný vztah dítěte k životnímu prostředí a jeho ochraně a u obou z nich nedosahuje vliv školy úrovně vlivu rodiny, vrstevnické skupiny a samotné společnosti. Jakým způsobem tedy žáky motivovat, jak v nich probudit touhu žít v krásném a zdravém prostředí včetně související zodpovědnosti za jeho kvalitu?

Žáci 2. stupně Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny mají příležitost v rámci výuky přírodopisu dobrovolně se zapojit do aktivní ochrany přírody. Na podzim například uklidili několik vybraných přírodních lokalit v Žatci, připravili "pohoštění" pro zvířata, kteří v zimě často strádají, a vyrobili několik krmítek pro ptáky. Na jaře se opět pustí do úklidu, aby se příroda probouzela do čistého prostředí a lépe se jí dýchalo, a budou vyrábět ptačí budky pro klidné a bezpečné hnízdění ptačích obyvatel našeho regionu.

Mnohé děti jsou sice motivovány získáním tzv. žolíka, který jim umožňuje psát vybraný test na dobrovolnou známku, ale možná si některé z nich uvědomí skutečnou hodnotu vykonané činnosti, potěší je například, že právě v jejich budce se uhnízdili ptáci, a příště se zachovají obdobně z vlastního přesvědčení.

 

Jarní úklid na březích řeky Ohře

Milý člověče, jenž se občas procházíš na březích řeky Ohře, dříve než se rozhodneš cokoli odhodit, rozhlédni se, zamysli se a můžeš-li, využij odpadkový koš. Příroda ti určitě poděkuje….“

Jarním úklidem na březích řeky Ohře přivítali žáci IX. třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019 letos již počtvrté příchod nejkrásnějšího období v roce. Do úklidové akce se společně s žáky zapojil i pan školník, Martin Krabec, a s technickým a organizačním zabezpečením jim pomohly i místní instituce a organizace, Technická správa města Žatce a Městský úřad Žatec. Žáky také ochotně podpořili jejich rodiče.

Při úklidu jsme poblíž veřejného odpočívadla nalezli dokonce nebezpečný odpad, injekční stříkačky, jejichž odborné odstranění ochotně zajistili strážníci Městské policie Žatec. Množství sebraného odpadu opět všechny účastníky překvapil a u žáků vyvolal silnou kritiku směrem k jeho původcům. Doufejme, že oni sami se jimi nikdy nestanou.

Přílohy :

Článek vyšel : 29.3.2018, počet zobrazení : 1618 (1618 tento měsíc)