Hry předškolního dítěte
Je po vánocích a nejčastější otázka, se kterou se obracíme na naše malé předškoláky zní: „ Copak jsi našel pod stromečkem krásného?“Odpovědi našich nejmenších nás ani nepřekvapí – dárky se stávají zejména zástupci nejrůznějších reklam, které i na děti útočí ze všech stran /zejména televizní reklamy/.
Velmi malé procento dětí dostane jako dárek stavebnici.Přitom hra se stavebnicí je velmi důležitou součástí rozvoje motoriky, fantazie, logiky, kreativity ,prostorové představivosti a trpělivosti dítěte. Dítě má touhu dokončit započatou činnost - „dílo“, ze které má následně radost a možnost získání „uznání“. Hry se stavebnicemi ovlivňují rozvoj technického myšlení pro další vzdělávání dětí.
I my při práci s dětmi v heterogenní skupině vidíme nejen postupný rozvoj dítěte při hře se stavebnicemi, ale také její upřednostňování při volném výběru hry.Zpočátku společně s dětmi skládáme jednoduché útvary, tak aby děti vnímaly variabilitu a využití stavebnic při různých hrách.Postupně děti samy rozvíjí svou fantazii a uplatní svou kreativitu - dokážou využít stavebnice k nejrůznějším hrám a postavit neuvěřitelné výtvory.S různými stavebnicemi od dřevěné stavebnice Kapla až po Lego nebo Magformers si dokáží nejstarší děti hrát samostatně, ale opravdu si hru užijí ve dvou a vice dětech a zde je úplně jedno , zda jsou do hry zapojeni jen chlapci nebo je skupina dětí smíšená.Při společné tvořivé činnosti se již kromě výše zmíněného rozvíjí také vzájemná komunikace a sociální postoje dětí.
Je škoda , že v dnešní uspěchané době , velká většina rodičů odbude své dítě drahou hračkou, kterou dítě jen užívá a která jej nepodněcuje k tvořivé a podněcující hře.Vždyť je škoda každé promarněné chvíle , kterou by mohli rodiče trávit se svými dětmi.Při společných „stavbách“ je ta správná doba na popovídání si – doba na probrání „velkých dětských starostí“ a tím utváření prvních oček řetízku vzájemné důvěry mezi dítětem a jeho rodičem, který by mohl snadno navazovat přes pubertu až k dospělosti.