Projekt Čteme spolu – ZŠ, P. Bezruče 2000, Žatec
Mgr. Petra Nová
Čtenářské gramotnosti se na naší škole věnuji již řadu let. Proto jsem se rozhodla realizovat projekt, který by žáky motivoval k dalšímu čtení. Napadlo mě, že by byla velmi zajímavá společná dílna čtení žáků 2. stupně a 1. stupně. Oslovila jsem kolegyni Mgr. Janu Karasovou a společně jsme začaly přemýšlet čtenářství prvňáčků, o jejich možnostech a dovednostech.
12. 12. 2016 nastal den D, Čteme spolu: třídy 8.A a 1.B.
Cíl: rozvíjet základní čtenářské strategie (shrnování, předvídání, vyjasňování, vizualizace), zvýšit motivaci prvňáčků i osmáků.
Metody: skupinová práce (v každé skupině byli dva osmáci a dva prvňáčci)
Pomůcky: každá skupina měla jinou knihu, pracovní list s úkoly, papíry pro ilustrace: doporučující plakátky, pastelky, fixy, tužky, lepidlo, velký formát papíru
Osnova hodiny:
Seznam knih, které žáci četli:
Čapek J.: Povídání o pejskovi a kočičce
Čtvrtek V.: O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi
Lobel A.: Kvak a Žbluňk jsou kamarádi
Macourek M.: Mach a Šebestová
Čtvrtek V.: O víle Amálce a žabce Márince
Ertl Z.: Kouzelné pohádky
Ertl Z.: pohádky
Lamková H., Lamka J., Koutná L.: Káťa a Škubánek
Klimek H.: Strašidlář – Mezi námi čarodějnicemi
Kirschner M., Straka V.: Hurvínkovy večerníčky pro kluky i pro holčičky
A výsledek?
Výborný! Všem se společná dílna čtení moc líbila, jak nám učitelkám, tak hlavně dětem.
Starší žáci se naučili pomáhat mladším, začínajícím čtenářům. Trpělivě radili s úkoly, se kterými si mladší kamarádi nevěděli rady. A naopak, prvňáčci získali nové starší kamarády, s obdivem poslouchali jejich předčítání.
Já i má kolegyně jsme zjistily, že párové vyučování je skvělá věc. Doplňujete se, obohacujete se o nové nápady a myšlenky, vzájemně se učíte.
Určitě společnou hodinu zopakujeme.