Les, jeden z nejvýznamnějších ekosystémů na Zemi, jehož přínos je z ekologického
hlediska pro přírodu i samotného člověka naprosto nesporný a oprávněný, je také
zdrojem zásadních informací o podstatě fungování života na Zemi.
V rámci projektu Les se žáci VII. třídy Základní školy Žatec, nám. 28. října seznámili
s produkčními i mimoprodukčními funkcemi a významy přirozeného lesa a druhovou
skladbou rostlinných zástupců v lese. Získali množství stěžejních informací a osvojili
si znalosti o konkrétních jehličnatých i listnatých stromech, keřích i bylinách
rostoucích v našich lesích. Při tvorbě výukových plakátů (LAPBOOK) se museli nad
významem lesa podrobně zamyslet a diskutovat o něm, uvažovat nad tématem
ochrany lesa, své myšlenky formulovat a srozumitelně vyjádřit. Diskutovali nejenom o
jeho znečišťování způsobeném především činností člověka, ale také museli
navrhovat konkrétní a reálné způsoby ochrany lesa.
V českém jazyce se „procházeli lesem“ a své pocity vylíčili do poutavých textů. V
anglickém jazyce si žáci rozšířili svou slovní zásobu spojenou s prostředím lesa. Ve
výtvarné výchově se žáci věnovali kresbě a malbě stromu v proměnách světla dne a
noci a jejich smyslovému vnímání.
Stěžejním cílem projektu bylo motivovat žáky ke kritickému přemýšlení o problémech
spojených s ochranou lesa, aby si uvědomili, jak je les důležitý nejenom pro člověka,
ale i pro přírodu jako takovou, že i oni mohou aktivně a efektivně přispět k jeho
ochraně.
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.