Základní škola a mateřská škola Liběšice podporuje a rozvíjí čtenářskou gramotnost
Jsme venkovská malotřídní škola, která má tři třídy prvního stupně ZŠ. Do hodin českého jazyka často zařazujeme čtenářské dílny. Díky projektu Rozvoj čtenářství a cizích jazyků v ZŠ Liběšice, který probíhal v roce 2015, máme pěkně vybavenou školní knihovnu. Snažíme se o to, aby děti měly přístup ke knihám ve všech svých kmenových třídách ZŠ i MŠ. Jako malou ochutnávku toho, jak s dětmi pracujeme v rámci podpory čtenářské gramotnosti, přikládám úvodní lekci čtenářské dílny, která je zaměřená na seznámení s třídní knihovnou
a na čtenářské pojmy: kniha, spisovatel, ilustrace.
Čtenářská dílna – seznámení s třídní knihovnou
Ročník: 2. ročník
Téma: Čtenářské pojmy – kniha, spisovatel, ilustrace, knihovna
Časový rozvrh dílny: 45 minut - 1 vyučovací hodina
Popis čtenářské dílny
Cíle:
Znalostní – pochopení pojmů z tématu dílny.
Motivační – vzbudit zájem o nové knihy.
Dovednostní – orientace v knize, vhodné zacházení s knihou.
Použitá literatura:
Všechny knihy z knihovny.
Organizace čtenářské dílny:
1. Úvodní část (5–15 minut)
a) Učitel připraví na jedno místo všechny nové knihy. V úvodní řeči vysvětlí žákům pojem čtenářské dílny a nastíní vhodným a přiměřeným způsobem jejich průběh během školního roku. Obecně připomene vhodné zacházení s knihami.
b) „Vyber knihu, která tě zaujala na první pohled, prohlédni si ji a prolistuj.“
2. Čtení (20–30 minut)
Žáci listují knihou, přečtou informace z knižního přebalu, čtou si volně vybrané odstavce či úryvky, prohlížejí ilustrace.
3. Aktivity po čtení (5–15 minut)
c) Učitel seznámí žáky s pravidly pro vypůjčování knih a obecně připomene vhodné zacházení s knihami.
d) Žáci hodnotí průběh vyučovací hodiny, co je zaujalo, co se jim líbilo. Která z prezentovaných knih bude mít podle nich nejzajímavější obsah, bude nejzábavnější a proč si to myslí. Učitel zhodnotí výstupy žáků a seznámí je s tématem příštích čtenářských dílen.
Výstupy:
Mezipředmětové vztahy:
Výtvarná výchova.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova – komunikace, rozvoj schopností poznávání, spolupráce, mezilidské vztahy.
Materiální zabezpečení:
Knihy, košík, knihovna
Použité metody:
Metoda slovní (dialog, rozhovor, diskuse), Metoda práce s knihou, Monologická metoda (popis vybrané knihy a čtení krátkého úryvku)
Zhodnocení průběhu dílny:
Žáci byli nadšení z velké nabídky knih, ani nebylo potřeba je příliš k činnostem pobízet. Všechny aktivity plnily s nadšením. Každý si vybral nejprve knihu, která ho nejvíce zaujala, prohlížel si ji, četl, sděloval dojmy ve dvojici a před celou třídou jednotlivě krátce knihu představil. Každý si napsal na list papíru název knihy a autora a popř. obrázek, který je v knize zaujal. Žáci si připomněli zacházení s knihou a systém půjčování knih ze školní knihovny. Dětem se čtenářská dílna líbila a celý průběh hodnotily velmi kladně, těšily se na další dílnu.
Mgr. Michaela Gondeková