Římský most obsahuje 1 základní destičku pro stavbu, 34 cihel pro stavbu a jeden pomocí element pro stavbu. Rozměry cca37*9*33cm Římský most podporuje rozvoj jemné motoriky dětí.
Základnu římského mostu položte na stůl, doprostřed postavte opěrnou část pro celou stavbu. Najděte vhodné kostky pro postavení oblouku, který je dokončen po umístění poslední kostky. Pak zkontrolujte celkovou stabilitu vytažením opěrné části. Pokud se most zřítí, můžete začít znovu.
ZPĚTNÉ VAZBY:
GYMNÁZIUM A SOŠ PODBOŘANY, Mgr. Romana Havrdová: "Motessori pomůcku „římský most“ jsem využila v hodinách dějepisu, jejichž cílem bylo rozvíjení kulturního podvědomí v oblasti stavební činnosti, kde jsme sledovali inspiraci románského slohu antikou a hledali jsme první známky o využití stavebního prvku oblouku a klenuté klenby. V prvním případě se jednalo o využití principu klenby ve výuce o románském slohu v 7.ročníku (sekunda osmiletého gymnázia). Žáci si na základě obrazových materiálů v prezentaci osvojili základní znaky románského slohu. Měli se zamyslet nad tím, jak lze vytvořit oblouk u portálu, okna, případně klenbu. Využili jsme stavebnici, s jejíž pomocí jsme nejdříve vyzkoušeli jednoduchý rovný kamenný překlad například nad dveřmi. Pak již následovala práce žáků ve skupině, kdy společně živě diskutovali, radili si. Lídry skupiny se stávali ti nejzručnější. Když se podařilo stavebnici postavit, byli všichni napjatí, zda se po odsunutí podpory oblouk nezřítí. Následovala úleva a obdiv z dobře odvedené práce. Žáci k práci přistupovali se zájmem, někteří chtěli pracovat ve skupině, někteří si chtěli stavebnici vyzkoušet samostatně. Závěrem bylo shrnutí poznatků o prvním využití oblouku a valené klenby, znalosti Etrusků, inspirace antikou a odkaz na architekturu dnes. V druhém případě pomůcku obdobně vyzkoušeli žáci kvinty (5.ročník osmiletého gymnázia). Tématem této hodiny byl princi stavby římského akvaduktu, se kterým se žáci seznámili pomocí obrázků. Shrnuli si poznatky o využití oblouku v architektuře. Dále pracovali se stavebnicí ve skupinách. Práce pro ně byla stejně zajímavá jako pro jejich mladší spolužáky a byli stejně napjatí, zda se po odstranění podpory oblouk nezřítí. Ve třetím případě jsem pomůcku představila dětem ve školní družině. Jednalo se o děti z 2.-4. třídy. Pomocí obrázků jsme si vysvětlili, jak se v historii stavělo a kde se začal využívat stavební prvek oblouku. Děti se s nadšením pustily do práce se stavebnicí, při které se radily, dohadovaly se. Bylo nutné jim při prvním pokusu trochu pomoci, ale další pokusy již úspěšně zvládaly samy. Závěrečné zhodnocení: Montessori pomůcku „římský most“ jsem využila pro 3 věkové skupiny, které se stavebnicí pracovaly s radostí a velkým zájmem. Ve všech případech se nám podařilo si vysvětlit a názorně si ukázat princip stavby oblouku. V rámci prohlubování si kulturního podvědomí si žáci uvědomili, kdy byl tento stavební prvek v historii používán a jak se jeho znalost předávala / zdokonalovala dále. Tuto pomůcku doporučuji pro využití ve výuce i při volnočasových aktivitách, splňuje cíl prohlubování kulturního podvědomí žáků".
ZŠ A MŠ PETROHRAD, Ivana Hůrková: "Podobně jako baziliky děti zaujala, ale stačilo ho postavit jednou a podruhé už si ho stejné dítě nevzalo. Most zůstal postaven jako dekorace. Děti poznaly propojení s praxí, bavilo je vymýšlet, jak zhotovit oblouk. Poznaly, že všechny použité díly nemusí ve stavbě zůstat, že některé slouží jako podpůrné. Stavebnice podporovala logické myšlení a manuální zručnost. Stavebnice byla využita ve školní družině."