Pohádková zahrada (Lipka) - Renata Czelisová, Kateřina Řeháková a Alena Uhříčková
Kniha obsahuje podrobnou metodiku, která slouží učiteli a obsahuje informační podklady pro všechny nabízené činnosti. Je rozdělená na deset kapitol, z nichž každá se věnuje jednomu zákoutí zahrady a jeho typickým obyvatelům a rostlinám (mrtvé dřevo, keře, vrbový domeček, louka, kompost, strom, vyvýšené záhony, ohniště, divočina, jezírko). V každé z kapitol najdete potřebné informace a řadu námětů pro činnosti s dětmi – pohádku, tipy pro pozorování, hry a tvoření. Dále v knize najdete velký barevný obraz zahrady A1, který je určený na nástěnku ve třídě, a samostatný arch s kresbami zvířat a rostlin.
Všechny náměty pocházejí z „lipkové dílny“ a jsou mnohokrát vyzkoušeny s dětmi, které tam chodí do kroužků a na ekologické výukové programy.
Atlas klimatické změny (Lipka) - O. Přibyla, K. Zákopčanová a O. Pechník
Atlas vznikl ve spolupráci s iniciativou Fakta o klimatu, na webu faktaoklimatu.cz najdete další grafy, informace i odkazy na zdroje informací. Autor Ondřej Přibyla a jím založená skupina Fakta o klimatu převzali 27. října Cenu za komunikaci globální změny klimatu 2020, kterou uděluje OSN v ČR a Učená společnost ČR.
Atlas klimatické změny vznikl v létě roku 2020 jako pokus o vytvoření materiálu pro pochopení základních souvislostí a prezentaci nejdůležitějších dat týkajících se změny klimatu. Jako grafický podklad posloužily naše existující infografiky doplněné texty, které celou problematikou provázejí. Klimatická změna je důležitým problémem současnosti, a je proto pevně spojena s průřezovým tématem “environmentální výchova”. Prostor pro vzdělávání o změně klimatu se díky tomuto průřezovému tématu nabízí takřka ve všech předmětech – nejen přírodopisu nebo zeměpisu. Učení o změně klimatu může probíhat i mimo standardní hodiny, například v rámci projektů či aktivit spojených se Dnem Země.
Rok v přírodě s mrňaty (Lipka) - Martin Kříž
Tato knížka vám pomůže přiblížit malým dětem dění v přírodě, a to ve všech čtyřech ročních obdobích. Obsahuje tematicky členěné náměty – co stránka, to jedno téma. Ke každému tématu tu najdete hry, výtvarné tvoření, pozorování a jednoduché pokusy. Můžete se jimi zabývat ve školce nebo doma, věnovat jim den, nebo třeba i týden.
Za příběhem krajiny (Lipka)
V knížce najdete návod na přípravu školního projektu na téma Krajina a lidé pro 8.-9. třídy ZŠ a střední školy. K motivaci žáků je tu připraveno jedenáct krátkých literárních příběhů z pera autorů Tomáše Háčka a Viléma Řiháčka. Všechny jsou navíc uloženy také na přiloženém CD.
Důležitou součástí publikace je přehledný a stručný text o krajině, členěný podle jednotlivých krajinotvorných prvků: voda, les, zemědělství, lidská sídla a zastavěné plochy, doprava a dopravní sítě a prvky sítě ekologické stability krajiny.
Materiál napomáhá získat základní přehled o složkách krajiny a procesech, které v krajině probíhají, či pochopit souvislosti mezi zákonitými ději v přírodě a lidskou činností.
Regionální učebnice – CD (Lipka)
metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky
Inkluzivní vzdělávání (Grada) - Zilcher Ladislav, Svoboda Zdeněk
Publikace se věnuje inkluzi ve vzdělávání z řady hledisek: pohlíží na ni z roviny filozofické, obecně didaktické, speciálně-pedagogické i historické. Hlavní důraz klade na jedinečnost role učitele ve vzdělávací praxi.
Autoři představují výsledky rozsáhlé empirické studie, zaměřené na úroveň didaktických kompetencí učitelů a jejich vliv na kvalitu vzdělávacího procesu v českých školách. Na základě vědeckého výzkumu ukazují, že osvojení těchto didaktických kompetencí je nezbytnou podmínkou jak pro úspěch společného vzdělávání, tak vlastně pro úspěch jakéhokoliv edukačního procesu. Autoři vyvracejí obavy laické i části odborné veřejnosti z inkluzivního přístupu ve vzdělávání a dokazují, že vzdělaní a kompetentní učitelé dokážou zajistit všestrannou efektivitu společného vzdělávání a jeho přínos pro všechny účastníky.
Kniha je určena všem zájemcům o seriózní diskuzi týkající se aplikace inkluzivních přístupů v našem vzdělávacím systému. Různá ideologická stanoviska jsou v knize potlačena ve prospěch výzkumných výsledků a možností jejich interpretace. Věříme, že publikace bude inspirací pro odborníky v oblasti sociální pedagogiky, speciální pedagogiky, ale i sociologie, antropologie a dalších společenskovědních oborů. Určena je i pro zájemce o dopady vzdělávací politiky České republiky na současnou edukační realitu a perspektivy jejího dalšího rozvoje.
Krizové situace ve škole (Grada) - Kovaříková Miroslava
Často se dozvídáme o případech šikany, násilí a podobného rizikového chování ve školním prostředí. Termínem „krizové situace“ v názvu knihy se rozumějí ohrožující situace, které vyžadují rychlá, samostatná, a především správná rozhodnutí.
Na jedné straně jde o běžná rizika, například při dozoru nad žáky během akcí mimo budovu školy, s nimiž se pedagogové setkávají běžně, ale na straně druhé jsou to i nejrůznější mimořádné situace, často odrážející životní styl celé společnosti.
Cílem knihy je přispět k vytváření bezpečnostního a právního povědomí především pedagogů a ostatních zaměstnanců škol, ale i studentů pedagogických oborů a v neposlední řadě všech, kdo pracují s dětmi a mládeží.
Nadané dítě (Grada) - Stehlíková Monika
Každý rodič i učitel si přeje, aby děti byly šťastné a úspěšné. Ale nadané děti jsou natolik specifické, že jejich motivace, chování, myšlení i prožívání můžou být okolím nesprávně interpretovány a přinášet jim tak trápení, nepochopení a problémy – jak doma, tak ve škole. Intelekt, paměť, vnímavost, citlivost i zvídavost nadaných dětí bývají od útlého věku fenomenální, v některých oblastech může být ale vývoj naopak nerovnoměrný až opožděný. A proto vyžadují specifický přístup. Výchova a vzdělávání těchto dětí může být pro dospělé velmi náročná až stresující a dostávat je do situací bezradnosti i vyčerpání.
Tato kniha umožňuje rodičům a učitelům těchto dětí podívat se pod pokličku a tím jim přinést pochopení, porozumění a bezvýhradné přijetí těchto dětí. Nabízí jim praktická doporučení pro výchovu i konkrétní cvičení, techniky a metody vzdělávání – a to s jediným cílem: aby byly nadané děti šťastné, aby mohly plně rozvíjet svůj mimořádný potenciál a nadání, pracovat na svých slabých stránkách a v životě uspět. Knihu mohou číst i nadaní dospělí, kteří chtějí více porozumět svému vnitřnímu (nadanému) dítěti.
Autorka, zkušená terapeutka, velmi empaticky a poutavě přináší poprvé na český trh komplexně zpracovanou problematiku nadaných dětí, založenou na osobní zkušenosti, nejnovějších poznatcích i skutečných příbězích těchto dětí.