Přednášející:
Mgr. Roman Kroufek, Ph.D, odborný asistent a tajemník katedry KPR PF UJEP
Přednáška zaměřená na formu realizace environmentální výchovy na základních školách proběhla v pondělí 6. 3. 2017 na Základní škole Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny.
Přednášky se zúčastnili: Mgr. Ing. Silvie Svobodová, Mgr. Eva Svobodová, Mgr. Alice Svobodová, Mgr. Eva Majerová, Mgr. Anděla Miklošová, Mgr. Kamila Tesařová, Mgr. Iva Grafnetrová, Mgr. Petr Vaněk, Mgr. Jaroslava Kumstýřová, Mgr. Jana Pejchalová, Mgr. Lucie Krejčířová, Mgr. Jaromír Franče, Ing. Martin Langer, Mgr. Radka Lysuková, Mgr. Alena Lukešová, Jana Marková, Ing. Bc. Zdeněk Dosedla,Ph.D., Mgr. Sylvie Jarošová a Mgr. Roman Kroufek, Ph.D..
Environmentální výchova a vzdělávání prošly v posledních letech v České republice výraznou paradigmatickou proměnou, která se jen zčásti odráží v závazných kurikulárních dokumentech (například v RVP ZV, následně ve školních vzdělávacích programech) a samotné práci pedagogů.
Lektor seznámil zúčastněné pedagogy se současným pohledem na problematiku environmentální výchovy, představil ji jako komplexní obor, jehož cílem je environmentálně gramotný jedinec aktivně se zapojující do péče o své životní prostředí.
V rámci přednášky se soustředil na pojetí environmentální výchovy prezentované v Doporučených očekávaných výstupech, přičemž teoretický vhled doplnil o konkrétní výsledky výzkumů a vybrané ukázky z praxe.
Účastníci ocenili především profesionální a vstřícný přístup bez zbytečné odborné terminologie, zvláště pak používání analogií z konkrétní praxe. Seminář proběhl ve velmi přátelské a příjemné atmosféře. V následné diskusi se účastníci dohodli na pokračování semináře ve formě terénní biologické exkurze. Zároveň se shodli na tom, že seminář byl přínosný a podnětný.
Zpracovala: Mgr. Ing. Silvie Svobodová
Odkazy:
Environmentální výchova (EV)
Envigogika
http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika
Základní vědecké periodikum, věnované EV. Pro aktuální vhled i pozdější zpracování kapitoly Diskuze je nezbytné prostudovat články blízké zvolenému tématu.
Český portál ekopsychologie
Vlažně aktualizované stránky věnované environmentální psychologii, nechť prozkoumají všichni, kteří píší o vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí.
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha. Dostupné na: http://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/ENS203/um/EVVO_cile_and_indikatory_2011.pdf
Moderně pojatý materiál, úzce spjatý s Doporučenými očekávanými výstupy.
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf
Zcela zásadní text pro všechny stupně vzdělávání (včetně preprimárního, byť není explicitně řešeno). Významný upgrade pojetí environmentální výchovy v RVP. Je vhodné z něj vycházet také při strukturací cílů didakticky zaměřených prací.
ČINČERA, J. (2013). Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy. Pedagogika, 63(2), 184-198. Dostupné na:
http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=560&lang=cs
Článek důležitý pro pochopení určitého “rozkolu” a současného stavu EV v ČR.
ČINČERA, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Agentura Koniklec, Praha; Zelený klub, Praha; Masarykova univerzita, Brno. Dostupné na:
http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/publikace_evvo/$FILE/publikace_SEV_mezi_teorii_a_praxi.pdf
Komplexní monografie doc. Činčery, vysosejte to, co je pro vás důležité.
ČINČERA, J. (2013). Metodiky pro hodnocení programů EV… MŽP. Dostupné na:
http://www.mzp.cz/cz/metodiky_evvo
Tři certifikované metodiky určené k evaluaci programů EV pro různé věkové kategorie. Pokud píšete výzkumnou práci (jakože ano), příslušná metodika je vhodným odrazovým můstkem. Obsahují též české verze vybraných výzkumných nástrojů. Jsou dostupné také v rámci Envigogiky.
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP. Dostupné na:
Další z monografií doc. Činčery :-). Přečíst!
DANIŠ, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? MŽP. Dostupné na:
Spíše popularizační publikace, vystavěná však na reálných a výzkumy podložených základech.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno. ISBN 80-902954-0-1 Dostupné na: http://ekovychova.unas.cz/DOWNLOAD/pruvodce%20pev.pdf
Dnes již klasická monografie, velmi pomůže při mapování historie environmentální výchovy.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitel. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
Publikace bude online dostupná v průběhu jara 2017.
Moje disertace: http://theses.cz/id/i5rowz/Kroufek_Roman_disertace.pdf
Pro strukturu výzkumu, základní statistické přístupy a teorii environmentální gramotnosti.
Legálně ke stažení není (musíte vyrazit do knihovny, nebo na uložto):
BRTNOVÁ – ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-214-7
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova – od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2010) Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-86307-95-4
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-7496-071-0
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
LÉBLOVÁ, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0094-9
ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-6
a další…:-)