Setkání připravila Mgr. Petra Nová ve spolupráci s koordinátory MAS Vladař
Setkání se zúčastnili všichni přihlášení: Ivana Hrdá, Silvie Svobodová, Lenka Gregoríková, Pavel Bejček, Jana Pejchalová, Jaroslava Kumstýřová, Martin Leško, Zdeňka Lešková, Jitka Rubešová, Jana Ptáčková, Zděnka Polončíková, Petra Nová. Setkání se zúčastnila koordinátorka MAS Sylvie Jarošová (scan presenční listiny v příloze zápisu).
Předmětem přednášky byly metody rozvoje čtenářské gramotnosti v naukových předmětech na 2. stupni základních škol. Paní lektorka nejdříve seznámila zúčastněné se strukturou přednášky – teoretická východiska, praktické metody a strategie, praktické ukázky textů a cvičení.
Hned začátkem přednášky paní lektorka zmínila, že v RVP čtenářská gramotnost není přímo zmíněna, ale je nutným předpokladem pro to, aby žák dosáhl očekávaných výstupů. Pro rozvíjení čtenářství nestačí se žáky jen číst a využívat texty jako zdroj informací, ale je třeba čtenářství rozvíjet cíleně. Často žáci neumí klást otázky.
Dále lektorka pokračovala cílem, kterým by měla být schopnost žáků rozeznat, kdy potřebují informace, umět je vyhledat, vyhodnotit a efektivně použít.
Pro rozvoj čtenářské gramotnosti jsou velmi důležité domácí zázemí, typ školy, materiální zázemí (dostatek vhodných textů, nestačí pouze učebnice), připravenost učitelů (pro pravidelné zařazování práce s textem s tím musí učitel umět pracovat). Zmíněn byl i problém, že v 5. třídě nadaní žáci odcházejí na víceletá gymnázia – problematika „tahounů“ ve třídě. Dále nedostatek času, dle ŠVP se probírá mnoho „nepotřebných“ věcí, nutné věnovat část hodin tomu, aby se žáci naučili pracovat s textem – problematika nalezení rovnováhy mezi tím a nutností výkladu učiva. Práce s textem není ztráta času!
Důležité pro rozvoj čtenářské gramotnosti jsou psaní poznámek, cvičení dovednosti diskutovat, mezipředmětové a projektové vyučování.
Od účastníků přednášky padl dotaz, co s tím, když žáci nejsou schopni najít ani tučně vytištěný text a porozumět jeho smyslu. Odpověď: existují vhodné strategie, kterými lze rozvíjet čtenářskou gramotnost, výsledky nejsou vidět hned, ale systematická práce je poznat dle dlouhodobého výsledku.
Strategie
Dále přednášející probrala různé strategieod různých autorů, aktivity před čtením a po četbě. Zdůraznila důležitost toho, aby čtení textu neskončilo s koncem vyučovací hodiny, ale aby zbyl dostatek času pro shrnutí poznatků, porovnání.
Metody rozvíjení čtenářských dovedností
Čtenářské strategie – žáci
Čtenářské strategie – učitel
Na konci přednášky bylo zúčastněným rozdáno několik textů, na kterých si všechny probíraní strategie a metody mohli vyzkoušet.
Závěrem přednášky učitelé často uváděli, že v mnoha ohledech takto postupují, ale intuitivně, aniž by znali terminologii.
Seminář proběhl v přátelské a příjemné atmosféře.
V diskusi bylo závěrem zodpovězeno několik dotazů týkajících se konkrétní aplikace metod ve výuce. Všichni účastníci semináře se shodli, že byl velmi prakticky zaměřen a velice užitečný pro využití ve výuce.
Zapsala: Sylvie Jarošová