Přenosná laboratoř ECOLAB BOX
Laboratorní souprava pro práci v terénu přímo u rybníka, u řeky, u jezera, na zahradě nebo na poli.
Lze ji využít pro realizaci specifického zkoumání životního prostředí, vzduchu, vody a půdy.
Je zde prezentováno 21 pokusů, které lze provést s jednoduchými nástroji a pomůckami z domácnosti nebo kuchyně.
VŠE O VZDUCHU
VŠE O VODĚ
ANALYTIKA
Témata:
Analytika – copak to je?
Provádění pokusů
Co dělá přírodovědec se svými výsledky?
K tomu příručka navrhuje dva lehce zapamatovatelné pokusy:
Čistá práce (důležité při práci se sadou ECOLABBOX)
Měření barev (vysvětlení principu měření se sadou ECOLABBOX)
KYSELINY A ZÁSADY
Kyselý déšť
Kyseliny a zásady v domácnosti
Kyseliny a zásady v přírodě
Rozpouštění vápníku v octu
Zkoumání látek z domácnosti se šťávou z červeného zelí a indikátorem pH
Použití prášku do pečiva, resp. jedlé sody proti pálení žáhy
VŠE O PŮDĚ
Bez půdy nic nejde
Úrodnost půdy a retenční vodní kapacita
Život v půdě
Zemina pro rostliny též absorbuje látky
Test s řeřichou (biologická metoda k testování půdy na škodliviny)
Retenční vodní kapacita (kolik vody je půda schopna pojmout)
Berleseův-Tullgrenův přístroj (na zjišťování živočichů v půdě)
PRACOVNÍ POSTUPY MOŽNÝCH POKUSŮ
Stanovení obsahu fosforečnanů
PRACOVNÍ POSTUP:
Fosforečnany PO4 (fosfáty) ve vodě (zkumavka s modrým kódem)
Poznámka:
V přírodních a odpadních vodách se fosfor vyskytuje v různých formách jako např. anorganické fosforečnany a organicky vázaný fosfor. Na formu výskytu má vliv pH prostředí. Organicky vázaný fosfor pochází z rozkladu vodní fauny a flóry, anorganicky vázaný fosfor pochází chemických prostředků v zemědělství. Látky obsahující fosfor jsou indikátorem znečištění vod.
Stanovení obsahu dusičnanů
PRACOVNÍ POSTUP:
Dusičnany NO3 (nitráty) ve vodě (zkumavka se žlutým kódem)
Stanovení obsahu amoniakálních iontů
PRACOVNÍ POSTUP:
Amoniakální soli NH4 (ammonium) ve vodě (zkumavka se zeleným kódem)
Poznámka: Toto stanovení patří mezi rozhodující parametry ve všech typech vod a hlavně je indikátorem znečištění živočišnými odpady (močůvka, fekálie).
Stanovení obsahu dusitanů
PRACOVNÍ POSTUP:
Dusitany NO2 (nitrity) ve vodě (zkumavka s červeným kódem)
Stanovení pH
PRACOVNÍ POSTUP:
Hodnota pH ve vodě (zkumavka s černým kódem)
Stanovení celkové tvrdosti vody
PRACOVNÍ POSTUP:
Celková tvrdost vody (zkumavka s bílým kódem)
Poznámka:
1 kapka odpovídá 1o dH (stupně německé)
Celková tvrdost (vápník a hořčík) °dH: 1 kapka = 1 °dH (doporučené hodnoty pro pitnou vodu 11,2 – 19,6 °dH) (2,0 - 3,5 mmol/l), 1 mmol = 5,6 °dH
Stupnice tvrdosti |
Tvrdost vody |
|
|
≤ 7odH |
|
|
|
středně tvrdá |
|
|
|
|
|
velmi tvrdá |
Co způsobuje celkovou tvrdost vody:
Voda v přírodě obsahuje minerální soli (hydrogenuhličitan vápenatý, hydrogenuhličitan hořečnatý). Tvrdost vody pak záleží na charakteru půdy, kterou protéká: vápenatá půda dává vodu tvrdou, půda žulová a písčitá dává vodu měkkou. Tvrdost vody znamená množství vápníku a hořčíku obsaženého ve vodě.
V tvrdé vodě se mýdlo hůře rozpouští.
POSTUP
Žáci:
se seznámí s obsahem přenosné laboratorní soupravy a pravidly použití
si podrobně prostudují nabídku pokusů a společně navrhnou průběh hodiny
formulují otázky a sestaví hypotézy
naplánují konkrétní pokus a experiment realizují
zaznamenají získaná zjištění
vyhodnotí data
formulují závěry
posoudí závěry ve vztahu ke hypotézám a otázkám
diskutují společně
ZHODNOCENÍ
Laboratorní souprava, kufřík životní prostředí, je praktická a vhodná pro realizaci jednoduchých nicméně zajímavých experimentů nejenom v rámci přírodopisu, ale přírodních vědo obecně včetně EVVO. Lze ji využít zejména při aplikaci badatelsky orientované výuky. Její výhoda spočívá především v její mobilitě, tudíž je možné ji použít přímo v terénu např. pro zjišťování obsahu nejdůležitějších látek majících vliv na naše životní prostředí.
Za nevýhodu lze považovat nevhodný materiál zkumavek na vzorky vody, poměrně křehký plast, a jejich nepraktický způsob uzavírání.
Práce s laboratorní sadou žáky opravdu bavila, prakticky se přesvědčili, že poměrně jednoduchým způsobem lze analyzovat naše nejbližší okolí a získat tak skutečnou představu o stavu našeho životního prostředí, jehož jsme nedílnou součástí, a že to, co se učí v teorii, je nezbytné, aby byli schopni pokusy správně realizovat, rozuměli získaným datům a vyvozené závěry jim poskytly smysluplné informace. Celý proces se tedy stane aktivizačním a efektivním způsobem konstruktivní výuky.
Mgr. Ing. Silvie Svobodová