Lektorka - Mgr. et Mgr. Eva Vaňkátová
Anotace přednášky
Internet je v současné společnosti každodenní a zcela nezbytnou součástí života. Do jaké míry se ovšem jedná o bezpečné médium a je člověk schopen odhalit všechna možná rizika a možnosti jeho zneužití?
V úvodu semináře zavzpomínali zúčastnění pedagogové společně s lektorkou na způsoby, jak si dříve děti hrály. Poté je lektorka seznámila s nejčastějšími způsoby využití/zneužití internetu dětmi. Děti na internetu nejenom vyhledávají informace, baví se, hrají hry, ale především komunikují a nahrazují si sociální kontakty.
Lektorka se blíže věnovala zejména sociálním sítím, jejich zneužívání, rizikům a negativním důsledkům vyplývajícím z neuváženého používání některých způsobů komunikace na síti. Podrobněji se zaměřila na kyberšikanu, její definici a konkrétní vymezení včetně projevů, způsobů, jak ji odhalit a jak na ni reagovat. Důrazně také upozornila na chyby, které se při identifikaci kyberšikany objevují. Pro lepší představu podložila teoretické informace konkrétními příklady z praxe.
Na závěr poskytla účastníkům semináře několik praktických rad v rámci prevence kyberšikany zejména z vlastních zkušeností, které by jim mohly nelehkou situaci při odhalování a řešení kyberšikany usnadnit, včetně kontaktů na organizace zabývajících se danou problematikou. Uvedla také několik variant, jak mohou škola i pedagogové postupovat v souladu s platnou legislativou.
Zúčastnění pedagogové ocenili profesionální a vstřícný přístup lektorky, zejména množství příkladů z konkrétní praxe, na kterých lektorka demonstrovala nejčastější efektivní postupy řešení ze strany učitelů a školy mající oporu v platné legislativě. Seminář proběhl ve velmi přátelské a příjemné atmosféře a účastníci jej hodnotili jako velmi přínosný.
Zpracovala: Mgr. Ing. Silvie Svobodová