Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z akce pro rodiče "Učitel a rodič, dvě blízké role. Pojďme si porozumět." 23.2.2022

16.3.2022:
Akce pro rodiče "Učitel a rodič, dvě blízké role. Pojďme si porozumět." se konala dne 23.2.2022 od 15:30 do 17:00 hod v Sociálním centru pro rodinu, z.ú. - Klíčenka, Volyňských Čechů 326, Žatec.

 

Cíl semináře: Cílem akce je představit a prodiskutovat ideální model fungování, komunikace a kooperace pedagogů a rodičů v zájmu vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání respektující a reflektující vzdělávací potřeby každého dítěte.

 

Anotace: O co jde, jak spolu komunikujeme, co očekáváme, co je cílem, co chceme pro své děti... Škola, rodina i svět jsou v procesu změny. Jaké možnosti máme a jak s nimi naložit. Jak se postavit k využití technologií doma i ve škole (internet). Jak řešit nespokojenost. Dva úhly pohledu a respektující přístup k žákům s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů sociálního znevýhodnění, k rodičům a učitelům.

 

V rámci různých akcí, které pořádáme pro ředitele a pedagogy škol, nám chyběla užší spolupráce i s rodiči dětí. To byl důvod pro naplánování zajímavých workshopů právě pro tuto skupinu.

 

První z nich, s názvem „Učitel a rodič, dvě blízké role. Pojďme si porozumět“ byl naplánován ve spolupráci se Sociálním centrem pro rodinu v Žatci, které se ujalo i role přednášejícího. Cílem bylo představit a prodiskutovat ideální model fungování, komunikace a kooperace pedagogů a rodičů v zájmu vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání respektující a reflektující vzdělávací potřeby každého dítěte.

Nejprve bylo představeno samotné sociální centrum, kde se celá akce konala, vč. služeb, které nabízejí.

 

O vyučování se více zajímají rodiče mladších dětí (většinou prvňáčků). Pečlivě vybírají učitelku, zajímají se o školu, na kterou své dítě pošlou, vyhledávají veškeré informace. Někdy chodí i k více zápisům a porovnávají fakta potřebná pro jejich rozhodnutí. Na nižším stupni rodiče svým zájmem tvoří podporu dítěte. Na druhém stupni již mají rodiče velmi malý zájem o aktivity školy. Začnou se většinou o školu zajímat až v případě, když se dítěti něco nedaří. Nyní i tento systém je nabouraný kvůli hygienicko-epidemiologické situaci, která uzavřela školy úplně či částečně vzhledem k široké veřejnosti. Rodiče se tak mohli potkávat pouze online.

 

Pozice učitele v současné době není snadná, změnilo se množství věcí jak pro ně samotné, tak pro rodiče. Dříve např. byly na školách stejné učebnice, stejné vzdělávací plány. Pokud se nyní např. děti stěhují, dochází k velkému problému – jiné učebnice, jiné metody vzdělávání, jiné vzdělávací plány. Pro děti to znamená obrovský stres. Dále byla dříve např. jedna metoda čtení, nyní se učí metodou analyticko-syntetickou (sdružování slabik), ale pak jsou i další metody (hláskování, děti se učí velká tiskací písmena, pak to spojí dohromady; další je splývavé čtení). Každá škola si může určit, jakou metodou bude čtení učit. Pro dítě, které se přestěhuje, to může být velký problém. Není to jen problém dítěte, ale i učitelů. Nyní má škola statut služby – učitelé mají vyhovět požadavkům rodičů, snažit se najít kompromis – je to náročné. Je na ně nakládána spousta úkolů – např. vybrat učebnice, vytvoření školního plánu (dřív byl jasně daný, nyní se na jednotlivých školách liší) aj.  Navíc v této době jsou zahlceni dalšími požadavky – testování dětí, zapisování testování, s tím související kontrola všech dětí, aby byly otestovány,… Vše je velmi náročné na čas. Učení dětí se tak trochu odsouvá na vedlejší kolej.
 

Rodiče se školou nejčastěji komunikují přes SMS, maily, Whatsapp nebo Bakaláře – je ale možné se domluvit na preferované volbě. V poslední době ztrácí známky na významu, motivace přes známky už ztrácí na účinnosti. O to víc je důležitý osobní kontakt s rodičem, ale neřešit každou jednotlivou věc – důraz je kladen na toleranci na obou stranách. To znamená i toleranci vzhledem k požadavkům na dítě – vše je možné domluvit, pochopit. Pokud rodičům nevyhovuje osoba učitele, je možné si zvolit někoho jiného (na základě informací, referencí, informací z PPP, SCRPR, SPC..). To je jednou z dalších výhod poradenských center.

 

Proběhla diskuze ohledně konkrétních případů, problémů a jejich možných řešení.

 

Rodičů bohužel moc nedorazilo, zda je to současnou situací či zvýšenou nemocností, je velmi těžké říci. I tak budeme pokračovat v nabídce s tématy, která by rodiče mohla oslovit a zároveň i obohatit.

 

Zapsala: Renata Adámková

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 16.3.2022, počet zobrazení : 343 (343 tento měsíc)