Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklu aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Co umí statická elektřina” 26.11.2024

27.11.2024:
Dne 26.11. proběhla v Mateřské škole Měcholupy lekce v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Co umí statická elektřina.“

 

V úvodu lekce jsme se vzájemně přivítali. Dětem jsem představila téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

Lekci jsem začala kouzlem, kdy jsem rozsvítila a zhasla světla. Některé děti poukázaly na to, že to není kouzlo, ale že světlo svítí díky elektřině. Vysvětlila jsem jim, že to není ta elektřina o které se budeme dnes bavit, ale připomněla jsem jim zásady bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

Pokusy:

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet. 

Shrnutí a zhodnocení: 

Dnešní lekce pro mě byla náročná. Přestože dětí ve školce bylo opravdu málo, byly hodně upovídané. Přesto se všechny pokusy povedly. Děti nejvíce bavilo, když zjistily, že zelektrizovaný balónek drží „přilepený“ na vlasech. Zkoušely, jestli tento jev funguje u všech. Protože všechny balónky byly hodně nabité, musela jsem na pokus s kořením nafouknout nový balónek. Chtěla jsem dětem demonstrovat, že na nafouknutý nezelektrizovaný balónek se koření nepřilepí. Opět se zde objevil jeden chlapec, který nedokázal balónek třením o vlasy zelektrizovat. Na důvod jsme nepřišli. Nejspíše to bylo vlivem použitého šampónu. Přesto lekce byla úspěšná a děti se při pokusech bavily.

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 27.11.2024, počet zobrazení : 46 (46 tento měsíc)