V úvodu lekce jsme se vzájemně přivítali. Dětem jsem představila téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů.
Lekci jsem začala kouzlem, kdy jsem rozsvítila a zhasla světla. Děti chtěly kouzlu věřit, tak jsem si zkoušely kouzlit společně. Poté, co jsme si vyzkoušeli zhasnout světlo myšlenkou, jsem jim vysvětlila, že to není kouzlo, ale že světlo svítí díky elektřině. Řekla jsem jim, že to není ta elektřina o které se budeme dnes bavit, ale připomněla jsem jim zásady bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát.
Pokusy:
V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků.
Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.
Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.
V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet.
Shrnutí a zhodnocení:
Dnešní lekci hodnotím jako úspěšnou. Děti byly nadšené z balónků. Nejvíce je bavilo poslouchat zvuk, kdy se majoránka ze stolu přichytila na zelektrizovaný balónek. Bylo pro ně zábavné sledovat rychlost, jakou se koření k balónku „přilepilo“. Každý malý vědec si chtěl také vyzkoušet pohnout bublifukovou bublinou. Tento pokus se dětem opravdu povedl. Bylo těžké nasměrovat balónek správným směrem, ale když se to dětem podařilo, byly opravdu opatrné a balónek se jim po podložce pěkně klouzal. Do pokusů se zapojily s nadšením všechny děti. Některé za pomoci paní učitelek, jiné vše zvládly úspěšně samy.
Závěr:
Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost.