Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklu aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ „Jak rozhýbat B-bota.” 10.2.2025

18.2.2025:
V pondělí 10. 2. navštívila lektorka, paní Rolná, Mateřskou školu v Blšanech s lekcí v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Jak rozhýbat B-bota.“

 

V úvodní části lekce jsem děti seznámila s průběhem hodiny. Povídali jsme si o tématu, které budeme společně probírat, o historii robotiky a o tom, co si vlastně mají pod pojmem robot představit. Poté jsme si společně vyzkoušeli být roboty a programátory. 

 

Pro práci s B-boty je důležitá prostorová představivost a orientace v prostoru. Proto jsem nejprve s dětmi zopakovala jednoduchým cvičením, kde je levá a pravá strana. Zvedaly ruce a nohy dle mých pokynů. Následně jsem je „naprogramovala“ a pomocí kartiček se šipkami, jsme si zahráli na roboty. Šipka dopředu znamenala udělat krok vpřed, šipky do stran, otočit se podle daného směru a šipka zpět znamenala krok dozadu. Trénovali jsme tak pohyby bee-bota a blue-bota. 

 

Než jsme se dostali k samotným robotům, rozdala jsem dětem pracovní listy. Řekla jsem jim krátký příběh o skřítkovi, který potřebuje jejich pomoc sesbírat plody a odnést je domů do lesa. Jejich úkolem bylo nejprve rozmístit puntíky, představující podzimní plody, po čtvercové síti. Následně se každé z dětí pokusilo vyznačit skřítkovi cestu. Musely zapojit velkou představivost, protože skřítek musel cestou sesbírat všechny tři plody, které děti vyznačily. 

 

Vyzvala jsem děti, aby právě získaných znalostí využily při následném pokusu. Využila jsem předem připravených map a s dětmi jsme se stali piráty, kteří musejí utéct s pokladem. Policisty, kteří honí zloděje nebo jen maminkou, která musí jít na nákup. Děti umístily „robota“ na políčko, které jsme si určili jako start a pokusily se b-bota naprogramovat. Nejprve jsme vybrali cestu, kterou měl robot projít. Následně se děti střídaly v programování. 


 

Shrnutí a zhodnocení: 

Lekce je specifická v tom, že většinu času děti pracují samostatně s roboty. To je nejlepší způsob jak se s nimi naučí pracovat. Přestože jsme společně vyzkoušeli prostorovou orientaci a tvoření map pro b-boty je práce s programováním cesty velmi obtížná. Nejjednodušším řešením je pro děti si cestu rozdělit na několik dílů. V tomto případě bylo pro některé děti těžké pochopit, že si b-bot pamatuje namačkané pokyny, a tudíž jej musí vyresetovat, když jej nevrátí zpět na výchozí políčko. Musím vyzdvihnout práci jedno chlapce, který práci s robůtky zvládl s přehledem. Už pracovní list mu nedal vůbec žádnou práci. Přizvala jsem ho ke spolupráci a pomáhal svým spolužákům s programováním cesty, když já byla zrovna v druhé skupince. Lekci hodnotím jako úspěšnou. Práce děti bavila a aktivně se zapojovaly do všech mnou připravených aktivit.  

 

Závěr:

Závěrem lekce jsem s dětmi vyhodnotila společnou práci. Hodnotily, jaká část se jim líbila nejvíce.  Věřím, že bádání posílilo jejich zvídavost a vytvořilo základy pro práci s informacemi, rozvinulo logické myšlení a schopnost kooperace s ostatními. 

Děti lépe pochopily prostorové pojmy a získaly schopnost orientace v prostoru i v rovině.

Přílohy :

Článek vyšel : 18.2.2025, počet zobrazení : 7 (7 tento měsíc)