Nejprve jsme se s dětmi pozdravili a vysvětlila jsem jim, co se během lekce bude dít. Poté jsme si povídali o tom, co to je tlak a jaké faktory ovlivňují rozložení tlaku na těleso. Diskutovali jsme o tom, proč je na ledě bezpečnější ležet než stát, či proč může fakír ležet na lůžku z hřebíků, a přitom se nezranit. Na příkladech stop zvířat, jsme si vysvětlili, jak se rozkládá tlak při chůzi polárníků a proč se některá zvířata nepropadnou sněhem, zatímco jiná ano.
Jako první pokus jsme s dětmi zkoušeli rozmáčknout vejce v dlani. Děti správně určily, že pokud vajíčko rozklepneme o hranu skleničky, praskne. Mylně se však domnívaly, že praskne, pokud jej zmáčkneme v dlani. Pokus si vyzkoušely všechny děti. Na tomto pokusu lze krásně demonstrovat rozložení tlaku.
Následně si děti vyzkoušely, jak se chodí v cizích stopách. Na nohy se obuly stopy, které sloužily jako sněžnice. Zjistily, že není vůbec jednoduché se v nich pohybovat. Děti se trochu protáhly a byly připraveny na další pokus.
Při druhém pokusu jsem s pomocí paní učitelky vybrala dvě děti, dívku a chlapce, kteří se plnou vahou postupně postavili na plato vajec. Společně s ostatními dětmi jsme zkoumali, jestli vejce prasknou nebo nikoliv.
Jako poslední pokus jsem zvolila fakírovo lože. Kdy jsem nafoukla balónek a položila jej na předem připravenou podložku, vytvořenou připínáčky. Vší silou jsem balónek na „lože“ přitlačila. Pokus si postupně vyzkoušeli všechny děti, které se nebály.
Shrnutí a zhodnocení:
Děti během lekce reagovaly velmi dobře na mnou pokládané otázky. Aktivně se zapojovaly se do diskuze. Všechny pokusy se podařily dle očekávání. Pouze u posledního pokusu, některé děti zatlačily na balónek ne kolmo, proto se stalo, že při zatlačení praskl. Byla to skvělá příležitost si připomenout úvodní rozhovor, kde jsem zmiňovala, že je nutné vyvíjet tlak kolmo. Děti měly z prasknutí balónku ohromnou radost. Díky tomu, že některé děti chyběly, byl počet dětí ve třídě tak akorát na to, aby si mohl každý, kdo měl zájem, pokus vyzkoušet. Lekci hodnotím jako velmi zdařilou.
Závěr:
Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotily mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Dokázaly pracovat podle pokynů a vytvářet jednoduché úvahy.