Po krátkém přivítání lektorka představila téma lekce, které se zaměřovalo na zkoumání toho, jak různé faktory ovlivňují rozložení tlaku na tělesa.
Lekce byla zahájena diskuzí o tom, jak různé faktory ovlivňují rozložení tlaku na těleso. Děti byly vedeny k zamyšlení nad tím, proč fakír dokáže ležet na hřebících, aniž by se zranil, a proč je bezpečnější ležet na ledě než na něm stát. Na příkladech stop zvířat jsme si vysvětlili, jak se rozkládá tlak při chůzi polárníků, medvědů a ptáčků, a proč některá zvířata nepropadnou ledem, zatímco jiná ano.
Pokusy:
Hypotéza: Když zmáčknu vajíčko v dlani, praskne.
Děti dostaly do dlaní vajíčko a zkusily ho zmáčknout. Povídali jsme si o tom, co se stane, když vajíčko spadne na zem, nebo se s ním klepne o hranu skleničky. Výsledkem pokusu bylo zjištění, že vajíčko neprasklo, protože na něj působila rozložená síla.
Hypotéza: Postavím-li se na plato vajec, prasknou.
Ukázali jsme si, že když na vajíčko působí síla pouze jedné nohy, praskne. Poté se vybraný žák s pomocí lektorky postavil na celé plato vajec. Závěrem bylo, že vejce nepraskla, protože na ně působila rozložená síla.
Hypotéza: Pokus Fakírovo lože:
Na tomto příkladu jsme demonstrovali, že balónek nepraskne, pokud je tlak rozložený na více hřebíků, zatímco když na něj působí síla pouze jednoho připínáčku, balónek praskne. Děti měly možnost si samy vyzkoušet, jak balónek prasknout, což je velmi bavilo.
Rozvoj badatelských zájmů: Tato lekce významně přispěla k rozvoji badatelských zájmů dětí tím, že je aktivně zapojila do procesu zkoumání a objevování přírodních jevů. Děti byly vedeny k formulaci hypotéz a jejich následnému ověřování pomocí jednoduchých pokusů. Lekce podporovala jejich schopnost klást otázky, hledat odpovědi a samostatně přemýšlet o tom, proč věci fungují tak, jak fungují. Praktické experimenty jim umožnily nejen vidět výsledky, ale také je aktivně ovlivňovat, což podpořilo jejich zájem o zkoumání světa kolem sebe. Přestože ne všechny pokusy dopadly podle očekávání, právě tyto nečekané výsledky podnítily zvědavost a motivovaly děti k dalšímu bádání.
Shrnutí a zhodnocení: Děti byly po celou dobu velmi aktivní a s chutí se zapojovaly do diskuze i pokusů. Ačkoli první pokus s mačkáním vajíčka v dlani nebyl zcela úspěšný, protože vajíčko nakonec prasklo, děti to zaujalo a vzbudilo to v nich další otázky. Pokus s postavením se na plato vajec měl velký úspěch, i když pro některé bylo náročné zůstat chvíli bez pohybu. Nejvíce je zaujal pokus s praskáním balónku na fakírově loži, kde si mohly samy ověřit, jak síla působí na různé objekty.
Lekce proběhla dle očekávání a byla úspěšná. Do budoucna by bylo vhodné promyslet krátkou individuální činnost pro všechny děti, aby se mohly aktivněji zapojit do každého experimentu a dále tak rozvíjet své badatelské zájmy.