Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Co umí statická elektřina” 10.3.2025

12.3.2025:
Dne 10.3. navštívila lektorka, paní Rolná, Mateřskou školu Vroutek s lekcí v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Co umí statická elektřina.“

 

V úvodu lekce mi děti řekly básničku a posadily jsme se do kruhu. Představila jsem jim téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

 

Namotivovala jsem děti na téma elektřina pomocí kouzla se světlem. Děti samozřejmě věděly, že světlo svítí díky elektřině a chvilku jsme si povídali o elektrospotřebičích a připomněla jsem jim bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Vysvětlila jsem jim, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce, či oblékání některých kusů oblečení z „umělých“ materiálů. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

 

Pokusy:

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

 

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

 

V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený povrch. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. 

 

Shrnutí a zhodnocení: 

Dnešní lekci hodnotím kladně. Děti si v závěrečném hodnocení lekci pochvalovaly. Nejvíc kladných hodnocení získal poslední pokus s bublinami. Mně se naopak líbil první pokus, který nás provázel celou lekci. Děti zelektrizovaly balonky tak, že jim následně držely přilepené na vlasech a některým i na oblečení. Opět se zde našla holčička, na které jsem mohla demonstrovat, že existují i prostředky na rušní statické elektřiny, která hlavně v továrnách, není vždy žádoucí. Měla vlasy ošetřené rozčesávadlem, které ji bránilo balonek dostatečně zelektrizovat. 

 

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

Přílohy :

Článek vyšel : 12.3.2025, počet zobrazení : 7 (7 tento měsíc)