V úvodu lekce jsme se vzájemně přivítali. Dětem jsem představila téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů.
Děti věděly, že téma lekce je elektřina, a proto diskuzi začaly povídáním o elektrospotřebičích. Nechala jsem je a připomněla jsem jim zásady bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce, či tření oblečení například o gauč. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát.
Pokusy:
V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků.
Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.
Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.
V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený povrch. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet.
Shrnutí a zhodnocení:
Lekce začala svižně a děti dobře reagovaly již při úvodní diskusi. Při prvním pokusu nastal malý problém se zrcadly, kterých bylo v této třídě málo. Poradili jsme si a nakonec se všechny děti viděly. Ostatní pokusy zvládly bez sebemenších problémů. Dokonce si myslím, že v této skupině dětí, bylo zatím nejvíce úspěšných badatelů při posledním pokusu, kdy se pokouší pohnout bublifukovou bublinou. Děti k pokusu přistupovaly zodpovědně. Byly klidné a většině z nich se povedlo bublinu roztančit po celé připravené ploše. Lekci hodnotím jako úspěšnou.
Závěr:
Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost.