Dne 19.června se žáci 7. tříd sešli před školou, kde se připravili na odjezd. Krátce po osmé hodině vyrazili směrem na Peruc. Cesta byla klidná, až na menší komplikaci kvůli objížďce způsobené nalezenou cvičnou minou v Žatci. Toto nečekané zpoždění však nebylo nijak závažné.
Po příjezdu do Peruce se žáci vydali na první část naučné vycházky k Boženině studánce. Podle pověsti zde Božena prala prádlo. Tuto legendu si žáci připomněli převyprávěním pověsti, do kterého se aktivně zapojili a sdíleli různé verze, které znali.
Dalším cílem jejich cesty byl památný Oldřichův dub. Tento majestátní strom je známý tím, že se pod ním podle Dalimilovy a Hájkovy kroniky setkal kníže Oldřich s Boženou. U dubu si žáci zopakovali znalosti z literatury, zejména co se týká kronik – jejich význam, druhy a konkrétní příklady.
Po této literární zastávce žáci navštívili Muzeum české vesnice v Peruci. Toto muzeum je umístěno v bývalé barokní sýpce z roku 1876 a nabízí fascinující pohled na život v české vesnici. Žáci si mohli prohlédnout zemědělské stroje, hasičskou stříkačku a různé nářadí. Nejvíce je zaujala stará školní třída a ukázka historických traktorů, které si mohli i vyzkoušet. Expozice byla velmi interaktivní a děti byly nadšené z možnosti si exponáty osahat a vyzkoušet.
Následně se žáci přesunuli do Panenského Týnce, kde si prohlédli nedostavěný gotický chrám Panny Marie. Žáci byli ohromeni majestátností tohoto chrámu. Měli také možnost si vyzkoušet meditaci a uklidnit mysl, což pro mnohé z nich byla zcela nová a nečekaná zkušenost.
Po prohlídce chrámu přišel čas na občerstvení. Žáci si pochutnali na zmrzlině a domácí limonádě, což bylo velmi osvěžující. Poté následoval volný čas, během kterého si děti hrály na místním hřišti a proběhly se.
Odpoledne se žáci vydali zpět do Žatce. Cesta zpět proběhla bez problémů a všichni dorazili domů včas. Exkurze byla velmi přínosná a obohacující. Žáci si nejen prohloubili své znalosti o regionálních pověstech a historii, ale také si užili krásný den plný aktivit a nových zážitků.
Tato exkurze významně přispěla k posílení vztahu dětí k regionu a prohloubila jejich znalosti o místním přírodním a kulturním dědictví.