Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Cizí jazyky 9.1.2025

13.1.2025:
Jednání pracovní skupiny Cizí jazyky se uskutečnilo ve čtvrtek 9. 1. 2025 od 15:00 hodin v prostorách kanceláře HOPSPOTU COWORK Žatec, nám. Svobody 144, 438 01 Žatec.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Hosté - zástupci neziskové organizace RADKA z.s., představení dobrovolníků cizinců a možnosti navázání spolupráce na školách
3. Sdílení dobré praxe
4. Různé, diskuse

 

Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Nová koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny. Konstatováno, že aktuálně je online připojena paní Kateřina Krejčíková.
Členové informováni, že během nadcházejících setkání bude zapotřebí vytvořit návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol v oblastech cizích jazyků, dále členové seznámeni s programem jednání.
Ad. 2 Členům sděleno, že program jednání bude upraven, jelikož se omluvili zástupci organizace Radka.
Ad. 3 Na předchozím jednání PS projevili členové zájem o cizojazyčné divadlo. Členům předány informace o divadlech Azyzah a The Bear Education theatre. Jedná se o divadla, která jezdí do škol a školek a nabízí různá divadelní představení v různých úrovních anglického jazyka. Dále členové informováni, že v rámci pokračování projektu MAP4 Podbořansko-Žatecko byly uvolněny další finanční prostředky na exkurze. Aktuálně se jedná o 10 exkurzí za zhruba 10.000,- Kč/akci s tím, že v případě, že by škola neměla zájem o exkurzi, ale o toto divadlo, je možné jej uhradit z projektu MAP. Divadlo Azyzah je na doporučení paní ředitelky Gondekové ze ZŠ MŠ Liběšice. https://www.azyzah.com/shows , https://www.thebeartheatre.com/ Informace o divadlech jsou přílohou tohoto zápisu.
Členům dále předány informace od p. Davida Šebesty týkající se hrazení vzdělávacích akcí pro pedagogy či pro děti v zahraničí. Tyto možnosti lze hradit z dotačního programu Šablony II.
V případě potřeby se lze obrátit na pana Šebestu, který může s čerpáním pomoci. Koordinátor plánování sděluje, že z minulého jednání pracovní skupiny vzešel požadavek na seminář nebo hosta PS na téma využití umělé inteligence při výuce cizího jazyka. Koordinátor sděluje, že se v současné době nepodařilo sehnat lektora na toto konkrétní téma. Na webových stránkách Jazyková škola Lingua je několik tipů jak využít AI – Chat GPT při výuce cizího jazyka. Informace jsou přílohou tohoto zápisu. https://elingua.cz/blog/5-tipu-jak-na-robota-
ucte-se-jazyk-s-chatgpt/

V současné době je v nabídce obecné využití umělé inteligence. Členům rozdána nabídka semináře od NPI na téma: Jak bezpečně a efektivně učit v době AI, který je zdarma.
https://digitalizace.rvp.cz/digiroadshow?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_ campaign=campaign&utm_content=kraje_leden_25
Pracovní skupiny se účastnil i zakladatel Střední jazykové školy v Praze. Sděluje, že národní jazykové instituty nabízejí vzdělávací programy pro učitele cizích jazyků angličtiny, němčiny a francouzštiny:
British Council
https://www.britishcouncil.cz/pro-ucitele
Goether Insitut
https://www.goethe.de/ins/cz/cs/spr/unt.html
Francouzský institut
https://www.ifp.cz/cz/pro-ucitele#/
Členové PS sdělují, že se v současné době velmi zvětšují rozdíly mezi znalostmi žáků v oblasti cizích jazyků. Jsou žáci, kteří se 9 let učí cizí jazyk a v 9. třídě nejsou schopni dát dohromady větu a jsou žáci, kteří vyhrávají mezinárodní olympiády a skládají zkoušky z cizího jazyka pro získání certifikátů. Sdělují, že vzhledem k tomuto by bylo dobré, kdyby byly třídy rozděleny na jazykové a normální, aby tak nadaní žáci měli větší prostor pro rozvoj. Dále sdělují, že účast na jazykových olympiádách a získání certifikátů je finančně velice náročné. Z toho důvodu by bylo velmi přínosné, kdyby bylo možné finančně podpořit nadané žáky k získání mezinárodně
uznávaných certifikátů.
V rámci PS dále bylo diskutováno o změně RVP, v rámci kterého byla zavedena povinnost anglického jazyka od 1. třídy a druhého volitelného cizího jazyka od 7. třídy. Členové sdělují, že toto rozhodnutí nepovažují za šťastné. V dnešní době mají děti velké logopedické problémy, nastavují mluvidla na rodný jazyk a hned od první třídy je předělávat i na anglický jazyk není šťastné. Sdělují, že na některých základních školách je anglický jazyk od 1. třídy a pedagogové nevidí rozdíl mezi znalostmi žáků, kteří měli anglický jazyk od 1. třídy a mezi žáky, kteří měli anglický jazyk od 3. třídy. Dále sdělují, že i povinnost druhého cizího jazyka od 7. třídy není
dobré řešení. Druhý jazyk by měl zůstat volitelný. Nabídka povinně volitelného jazyka je také špatně nastavena (německý jazyk, francouzský jazyk, španělský jazyk). Členové sdělují, že do nabídky měli být spíše zařazeny polský a ruský jazyk, kdy polština může být vzhledem k území více využita.
Členové dále sdělují, že by uvítali finanční podporu na jejich vzdělávání v zahraničí. Mgr. Michaela Heincová sděluje, že pro pedagogy je důležité udržovat si i komunikační dovednosti v cizím jazyce. Sděluje, že se účastní konverzačních sobot v Praze pod názvem Totem, kde je příležitost setkat se s cizojazyčnými lektory, s pedagogy různých škol a hovoří se tam o aktuálních tématech v cizím jazyce. Zároveň se tam točí různí lektoři z Prahy.
Členové dotázáni, zda by uvítali lektora hrazeného z projektu MAP, který by byl rodilý mluvčí.
Členové sdělují, že pouze jako zpestření do výuky, ale že toto se spíše hodí na kroužky cizích jazyků, kde nejsou tolik tlačený povinně probíranou látkou. Sdělují, že v hodinách by se takovýto lektor hodil, pokud by to byl zároveň i pedagog a tu komunikační látku při přizpůsobil právě probírané látce.
Dále sdělují, že využívají materiály a učebnice od pana Broňa Sobotky. Uvítali by i vzdělávací seminář. Koordinátor plánování sděluje, že požadavek prověří, zda by bylo možné takovýto seminář zrealizovat.
Mgr. Heincová sděluje, že je velký problém s dětmi cizinci. Sdělují, že jich mají na škole hodně a že by potřebovaly asistenta, který by se věnoval pouze dětem – cizincům. S tím, že je zapotřebí, aby tento asistent uměl alespoň anglicky nejlépe i ukrajinsky. Sděluje, že děti z Ukrajiny mají čím dál menší motivaci k výuce. Po ZŠ přecházejí na učiliště nebo soukromé školy, které si mohou dovolit. Děti tam však nevydrží déle jak půl roku, protože od 16ti let mohou pracovat. Uvítali by i informace a motivace pro děti, aby zůstali na SŠ – aby zůstali
studovat a nešli hned do pracovního procesu. Dále sděluje, že na ZŠ Komenského alej hledají učitele německého jazyka.
Ad. 4 Členové informování o změnách v organizaci MAS Vladař - představení nové koordinátorky přípravy aktivit p. Eva Kenderešová (Wagnerová). Koordinátorka přípravy aktivit informuje členy PS o nově nakoupených pomůckách. Sděluje, že aktuálně byla objednána cizojazyčná literatura v anglickém a německém jazyce. V případě zájmu je možné si zapůjčení pomůcek domluvit na tel. č. 737 770 112 nebo na emailu eva.wagnerova@vladar.cz.
Na jednání pracovní skupiny byly členům představeny pomůcky zaměřené na téma cizí jazyky.
Členové měli možnost si dané pomůcky na místě vyzkoušet a případně ihned zapůjčit k využití do výuky.
Členové dále informováni, že v tomto kalendářním roce proběhnou 4 jednání pracovních skupin s tím, že poslední jednání bude opět společné jednání pracovních skupin.
Dále členové informováni o chystaných akcích. Sděleno, že bude pokračováno ve vzdělávacích akcích jak pro pedagogy, tak pro žáky, tak i v exkurzích pro děti a žáky.

Termín další PS Cizí jazyky domluven na 6.3.2025 od 15:00 hod.

Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 13.1.2025, počet zobrazení : 19 (19 tento měsíc)