Na začátku pracovní skupiny pan Olah všechny přítomné přívítal a předal slovo paní
Mgr. Evě Učíkové, která měla připravený příspěvek společně s kolegyní Denisou Holečkovou na téma: – „Seznámení s projektem Pomáháme školám v úspěchu (Pisatelství a metoda CLIL)"
Do projektu se malotřídní škola Petrohrad zapojila již před dvěma lety jako jedna z mála v Ústeckém kraji a nyní je jako jediná v našem regionu.
Projekt „Pomáháme školám v úspěchu“ je financován z Nadace The Kellner Family Foundation, cílem je pomáhat zvyšovat kvalitu výuky ve veřejných základních školách, je zaměřen na rozvoj čtenářství, pisatelství, zážitkového a oborového čtenářství, sdílení zkušeností a šíření poznatků, čtenářské kontinuum a metodu CLIL.
Paní Učíková se zaměřila právě na metodu CLIL, která má nesporné výhody pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Žáci použijí cizí jazyk v naprosto přirozeném prostředí. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka. V případě paní Učíkové to byla hodina prvouky a anglického jazyka, kde hlavním tématem byly Velikonoce, zvyky a tradice i v ostatních zemích, žáci při hodině využili práci s mapou a hlavně práci s textem.
Motivace od paní učitelky:
Příchod anglicky mluvící pošťačky, která přinesla záhadný dopis.
Společné čtení dopisu po částech.
Práce s mapou, ukázka zemí, o kterých si budeme číst.
Myšlenková mapa.
Text s tvrzením, práce se symboly.
Relaxační chvilka – velikonoční anglické živé pexeso, opakování anglických frází.
Samostatné čtení textu + práce s tabulkou (ujasnění si svého tvrzení).
Přečtení anglických slov, správná výslovnost.
Společné sdílení svých poznatků, Vennův diagram (ústní formou v českém i anglickém jazyce).
Zhodnocení hodiny a sebehodnocení.
Více o projektu:
https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu
Swot analýza
- Součástí setkání byla také aktualizace, rozebrání priorit a dlouhodobých cílů místního akčního plánu vzdělávání pro oblast čtenářské gramotnosti.
- Budování znalostních kapacit základních škol v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti.
- Vybavení základních škol literaturou pro děti a mládež.
- Podpora žáků v mimoškolních aktivitách na podporu čtení a psaní.
Shrnutí: Koncem května bude dokument MAP2 kompletně připraven, aby se mohl každý ze členů pracovní skupiny vyjádřit a připomínkovat jej než bude předán koncem června ke schválení řídícímu výboru.
Setkání pracovní skupiny probíhalo v přátelské atmosféře a bylo hodnoceno jako podnětné.
Příští termín pracovní skupiny se uskuteční 11. května od 15hod.
Zápis zapsala: Anna Meniecová