Program jednání:
Zahájení, úvodní slovo – představení RT týmu a projektu MAP4 jeho cílů a úkolů PS
Aktualizace členů PS
Implementace (aktivity, spolupráce, lektoři, pomůcky)
Různé, diskuse
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Na začátku setkání Mgr. Veronika Kozlerová všechny přítomné přivítala na pracovní skupině a seznámila je s programem jednání. Následně podrobněji Mgr. Kozlerová představila cíle projektu MAP4 a jeho vazby na aktivity pracovní skupiny (PS).
Mgr. Kozlerová zmínila, že proběhl ŘV, kde byla schválená organizační struktura včetně výčtu PS, jejich členů a vedoucích PS. Tato PS Moderní didaktické formy vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí, podskupina Čtenářská gramotnost a kulturní povědomí byla konána jako první v MAP 4, tudíž cíle, priority byly připomenuty a zatím nebyl dán podnět na širší změny nebo aktualizaci. Prioritou (i s vazbou na dotazy některých členů/zástupců MŠ a ZŠ) je zatím potřebnost aktualizovat strategický rámec MAP, který byl ještě součástí MAP3 a je potřebné tedy konkrétně řešit projektové záměry, jejich aktuální stav (čerpání, financování, cíle těchto záměrů), což již v rámci území MAP Podbořansko-Žatecko začíná probíhat prostřednictvím koordinátora Davida Šebesty.
Ad. 2 V tomto bodě programu se reflektovalo současné složení pracovní skupiny a také možnost zapojení nových členů do práce PS. Bylo konstatováno, že by bylo žádoucí, aby se jednání účastnilo více učitelů. Účastníci byli vyzváni, aby do skupiny případně přizvali další členy, kteří by pro její fungování mohli být přínosem.
Ad. 3 V rámci tohoto tématu připomenula Mgr. Kozlerová, že součástí projektu MAP4 je i implementační část reflektující SR a akční plány MAP a vyzvala je k vyplnění krátkého dotazníku zaměřeného právě na jejich doporučení a představy pro oblast Čtenářské gramotnosti a kulturního povědomí a Matematických a digitálních kompetencí. Také je vyzvala k součinnosti při sdílení zkušeností s lektory školení v této oblasti a využívání stávajících, příp. doporučování nových pomůcek do výuky.
Ad. 4 Pracovní skupina "Moderní didaktické formy vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí" byla zaměřena na integraci inovativních přístupů do vzdělávacího procesu, s cílem rozvíjet čtenářskou gramotnost, kulturní povědomí, matematické a digitální kompetence žáků. Skupina se skládala ze dvou podskupin: "Čtenářská gramotnost a kulturní povědomí" a "Matematické a digitální kompetence", které spojují češtináře a matikáře v diskusi o výzvách a možnostech moderního vzdělávání.
Hlavní témata a diskuse:
Zacházení s digitálními zdroji:
Účastníci se věnovali otázce, jak učit žáky efektivně a kriticky pracovat s digitálními zdroji, včetně psaní dopisů, slohových útvarů, a rozlišování pravdivých informací na internetu.
Umělá inteligence ve vzdělávání:
Diskutovalo se o významu umělé inteligence a jejím propojení s čtenářskou a matematickou gramotností. Zmiňovány byly výzvy, jako je přístup k AI, potřeba práce ve škole pro prevenci plagiátorství a výuka zdrojování informací.
Rozlišování pravdy od AI generovaného obsahu:
Důraz byl kladen na výuku dětí, jak rozlišovat pravdivý obsah od obsahu generovaného umělou inteligencí, s poukazem na specifické indikátory, jako jsou chybějící odlesky v očích nebo nepřirozená pozice prstů.
Mediální vzdělávání:
Účastníci zdůraznili potřebu zvýšení mediálního vzdělávání a požadovali pořízení specifické literatury pro podporu neformálního vzdělávání v této oblasti.
Závěry a doporučení:
Podpora inovativních vzdělávacích metod: Je důležité nadále podporovat začleňování moderních didaktických přístupů do vzdělávacího procesu, s cílem rozvíjet klíčové kompetence žáků v digitálním světě.
Začlenění mediálního vzdělávání: Je potřeba zvýšit úsilí v oblasti mediálního vzdělávání a poskytnout pedagogům potřebné zdroje a literaturu pro efektivní výuku v tomto směru.
Spolupráce a sdílení osvědčených postupů: Pedagogové by měli být povzbuzeni ke spolupráci a sdílení zkušeností a metod v oblasti čtenářské gramotnosti, kulturního povědomí, a matematických a digitálních kompetencí, s cílem vzájemně se obohacovat a zlepšovat výukové strategie.
Pracovní skupina zdůraznila význam přípravy žáků na výzvy současného digitálního světa a vyzvala k dalšímu rozvoji vzdělávacích programů, které by studenty vybavily potřebnými nástroji a dovednostmi pro úspěšný život ve 21. století.
V rámci závěrečného bloku byly shrnuty hlavní body z jednání a poděkování všem účastníkům za jejich aktivní účast.