Program:
1) Přivítání
2) Shrnutí a doplnění aktualizace dokumentu MAP
3) Mgr. Helena Gondeková – Nominace do Zlatého Ámose
4) Diskuze, náměty, nápady, sdílení
1) Pan Zárybnický přivítal všechny přítomné na druhém setkání a seznámil je s programem jednání pracovní skupiny.
2) V rámci pokračování aktualizace SWOT analýzy pan Zárybnický nejprve shrnul a okomentoval dosavadní výstupy z minulé pracovní skupiny a dále vyzval přítomné členy k doplnění SWOT analýzy, v rámci této aktivity mohli všichni zúčastnění podávat své návrhy a podněty. Na této PS byly identifikovány a doplněny následující:
- vzdělávání pedagogů v sociální oblasti
- přechod ze ZŠ na SŠ
- spolupráce s neziskovými organizacemi
3) V rámci sdílení, resp. v tomto případě spíše motivace a inspirace informovala paní Helena Gondeková skupinu s využitím powerpointové prezentace o nominování její kolegyně ze ZŠ v Měcholupech do ankety o nejoblíbenějšího učitele.
Jedná se o anketu o nejoblíbenějšího učitele České republiky, hlavní cenou je čestný titul Zlatý Ámos, o němž rozhoduje porota. Žáci přihlašují své oblíbené učitele od října do prosince. Přihláška musí obsahovat stručnou charakteristiku kandidáta, popis jedné společně prožité příhody a podpisy sta osob, kteří s přihláškou souhlasí.
V lednu a únoru probíhají regionální kola, v nichž žáci před porotou obhajují navrženého učitele nebo učitelku. Pak následuje semifinále, jež se koná na ministerstvu školství a účastní se ho postupující pedagogové z regionálních kol prezentující před porotou svou cestu k titulu „školní Ámos“.
Veřejné finále ankety se koná koncem března či začátkem dubna, tedy k výročí narození Jana Amose Komenského a ke Dni učitelů (28.března). Finále se účastní nominovaní pedagogové spolu se svými žáky. Absolvují tak celkem čtyři soutěžní úkoly, z nichž dva jsou tajné a dva veřejné. Slavnostní korunovace se koná následující den po finále na Kantorském bále.
I přesto, že je anketa Zlatý Amos mezi pedagogy všeobecně známá, byla pro ně prezentace přínosná především ve smyslu motivačním a inspiračním, kdy aktivní a angažovaný přístup k žákům může být odměněn podobnou nominací. Pedagog/pedagožka tak získávají nejen pozitivní zpětnou vazbu a potvrzení správnosti jimi zvoleného přístupu k žákům a metod výuky, nýbrž i tolik potřebnou dávku motivace do další práce, která přispívá k jejich wellbeingu a působí jako prevence syndromu vyhoření.
4) V rámci diskuse pak proběhla domluva na dalším sdílení na příští pracovní skupinu a výzva k přemýšlení nad dalšími možnostmi, jak podpořit rovný přístup ke vzdělávání pro všechny žáky a případně jak efektivně podpořit ty, kteří to potřebují.
Dnešní setkání probíhalo v přátelské atmosféře a bylo hodnoceno jako podnětné.
Příští setkání se uskuteční po domluvě se všemi členy pracovní skupiny.
Zapsala: Anna Meniecová