V úvodu setkání pan Olah všechny přítomné přivítal a seznámil s programem jednání poté předal slovo paní PhDr. Ing. Silvii Svobodové, Ph.D. která měla připravený příspěvek na téma „Environmentální gramotnost žáků 2.st. ZŠ“ (zástupce Centra podpory přírodovědného vzdělávání PřF UJEP)
V rámci několikaletého výzkumu zkoumala paní Svobodová eviromentální gramotnost žáků 2.st.ZŠ a svůj výzkum rozšířila nejen na Českou (2000 respondentů ) a Slovenskou republiku (skoro 1000resp.), ale také doplnila výzkum o výsledky i na školách v Polsku (371), Německu(89) a Rakousku (49).
Testování se týkalo znalostí, postojů, environmentální senzitivity a environmentálního jednání a jejich vzájemného ovlivňování. Enviromentální gramotnost vychází z environmentální výchovy a týká se ochrany přírody, ochrany životního prostředí . Jako jeden ze zásadních společenských cílů je snaha u lidí obecně o formování vzorců chování z nichž si každý utváří postoje a díky nim mění svůj přístup k životnímu prostředí a k jeho ochraně. Je podstatné v rámci vzdělávání rozvíjet environmentální senzitivitu a postoje, nechat děti v klidu pracovat a dát jim více času, zařadit více – outdoorovou formu vzdělávání nebo badatelsky orientovanou výuku, projektovou výuku, zážitkovou pedagogiku, vést děti emancipačním přístupem a nechat je kriticky myslet. Dále je kladen důraz i na neformální vzdělávání, propojit školy s organizacemi, které jsou zaměřeny na enviromentální vzdělávání nebo různé mimoškolní aktivity, kroužky, tam kde by se děti mohly dále rozvíjet, děti jsou mimo školu a nemají pocit, že se musí učit, mohou dělat něco s radostí a to že děti chtějí, to u nich nejvíce rozvíjí environmentální senzitivitu. Enviromentální gramotnost žáků i obyvatel obecně je velice důležitá pro udržování kvalitního životního prostředí.
Swot analýza
- Součástí setkání byla také aktualizace, rozebrání priorit a dlouhodobých cílů místního akčního plánu vzdělávání
- Zvýšení zájmu žáků a rodičů o studium polytechnických oborů
- Budování kapacit pedagogů v oblasti polytechnického vzdělávání
Shrnutí: Koncem května bude dokument MAP2 kompletně připraven, aby se mohl každý ze členů pracovní skupiny vyjádřit a připomínkovat jej než bude předán koncem června ke schválení řídícímu výboru.
Setkání pracovní skupiny probíhalo v přátelské atmosféře a bylo hodnoceno jako podnětné.
Příští termín pracovní skupiny se uskuteční 11. května od 16hod.
zápis zapsala: Anna Meniecová