Cíl semináře: Algoritmizace a programování na I. a II. st. ZŠ
Tento seminář byl naplánován jako navazující na předchozí, ve kterém se osvětlily základy práce s programovacím jazykem Scratch. Jeho cílem bylo v rámci algoritmizace a programování na I. a II. st. ZŠ jít více do hloubky a seznámit účastníky s vlastními bloky programu a jejich využitím, s podmínkami a opakováním s podmínkou, zároveň seznámit s prací s proměnnými a s klony.
K vlastní práci se opět využila webová stránka i.mysleni.cz – učebnice – programování pro II. st. ZŠ – online pracovní soubory. Po stažení učebnice je možné se vždy seznámit s metodikou – co a jak dělat s vlastními objekty - a pak pracovat se soubory nahranými v počítači, které jsou off-line. Dále jsou k dispozici testy, pracovní soubory a pracovní a žákovské listy.
V praktické části se pracovalo např. s programováním dvou osob, které přijdou, předají si informace, s kočkou, která běhá do doby, než se dotkne míče – procvičovalo se programování s podmínkou. Pracovalo se i s dalšími rozmanitými pracovními listy. Na každém pracovním listu jsou k dispozici kostýmy, scénáře a zvuky. Po prohlédnutí kostýmů/akcí dostali účastníci úkol seskládat dohromady scénář. Zároveň byl omezen podmínkami (po kliknutí na, časové intervaly, změna stavu – dokud nenastane). Také se seznámili s tím, jak měnit postavy, pozadí, či pozice a průběžně tvořili další a další scénáře. Měli dostatek času i prostoru si vše důkladně procvičit.
Dozvěděli se i jak pracovat s proměnnými a klony (postavě se náhodně mění velikost) a ještě s podmínkou.
Byly zároveň dány tipy a rady pro výuku, které všichni velmi ocenili. Seminář byl velmi kreativní a přínosný, z hodnocení jednoznačně vyplynulo, že si ho všichni účastníci opravdu užili a dozvěděli se spoustu zajímavých informací, které využijí v praxi.
Zapsala: Renata Adámková