Anotace semináře:
BOV při distanční výuce přírodovědných oborů
Ačkoliv distanční výuka představuje odlišnou formu výuky, nemusí nutně znamenat,
že s žáky není možné provádět badatelské aktivity. Naopak, žákům lze zadat
spoustu zajímavých úkolů, které mohou realizovat v domácím prostředí a při kterých
si budou rozvíjet své dovednosti a ověřovat již osvojené teoretické poznatky.
Společně si ukážeme několik možností, jak zadat žákům úkoly, které by podnítily
jejich bádání. Součástí semináře bude i diskuze, v níž bude prostor pro sdílení
zkušeností z distanční výuky a příkladů dobré praxe.
Uskutečnila se ve středu 7. 4. 2021 od 15,00 do 17,00 hod ONLINE
Zajišťující organizace: Základní škole Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny
Lektor přiblížil v úvodu semináře smysl a podstatu badatelsky orientované
výuky. Identifikoval stěžejní rozdíly mezi skutečným „badatelsky orientovaným
vyučováním“ a tzv. „bádáním“. Popsal jednotlivé úrovně a jejich možnou realizaci ve
výuce. Uvedl jeho přínosy, ale upozornil rovněž na limity zejména ve vztahu k žákovi,
jeho motivaci a pozitivnímu vlivu na průběh a výsledky vzdělávání.
Dále byly podrobně představeny konkrétní příklady badatelských úloh využitelných
v rámci distanční výuky. Jednalo se o pět přírodovědných úloh a tři badatelské
aktivity zaměřené nejen na biologii, ale také na další předměty, např. fyziku.
Prezentované experimenty naplňovaly různé úrovně bádání a poskytovaly pestrou
paletu možností flexibility při jejich úpravě. Účastníci měli příležitost blíže se seznámit
nejenom s teoretickým zázemím, ale také s výsledky realizace úloh v samotné praxi.
Výklad byl doplněn video a foto dokumentací. Učitelé také dostali k dispozici
materiály ke všem představeným úlohám.
Přítomní projevili zájem o interpretované badatelské úlohy, ocenili zvláště možnost
aplikovat tyto jednoduché experimenty, které nejsou náročné na přípravu ani na
pomůcky, přímo v rámci online výuky. Seminář byl velmi profesionálně připravený a
prezentovaný, účastníci ocenili vstřícný přístup přednášejícího a formu, jakou se jim
pokusil přiblížit tento způsob výuky. Seminář hodnotili jako motivující, inspirující a pro
jejich vlastní praxi velmi přínosný.
Zpracovala: Mgr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.