Cíl semináře: Cílem semináře je nabídnout účastníkům možnosti jazykové podpory dětí s odlišným mateřským jazykem v rámci celé třídy a také formou kurzu češtiny jako druhého jazyka. Účastníci získají informace o metodě KIKUS, tipy a náměty ke konkrétním činnostem. Součástí semináře budou videozáznamy lekce češtiny z praxe a příprava jazykových činností samotnými účastníky. Prostor bude také pro sdílení zkušeností a diskuse účastníků.
Seminář bude probíhat interaktivní formou, která vyžaduje aktivní účast a zapojení účastníků do online diskusí.
Anotace: Zajímá vás, jak systematicky rozvíjet češtinu dětí s OMJ? Jakou formou s dětmi pracovat a co je vlastně učit? Máte chuť vyzkoušet si jazykové hry a podívat se na videa z praxe? Máte zájem o tipy pro práci s celou třídou? Můžete se těšit na zpracované řízené činnosti, kde je brán ohled na děti s OMJ. Poskytneme tipy na materiály na výuku češtiny a také na jazykovou diagnostiku pro děti nečtenáře. Potkáte se s kolegy z jiných mateřských škol, kteří třeba řeší obdobnou situaci jako Vy. Na semináři hodně interagujeme a aktivně spolupracujeme.
Druhá část semináře začala otázkou, jaký materiál nejraději účastníci používají při práci s žáky s OMJ a následně pokračovala půlhodinovým videem, jaké aktivity a pomůcky jsou vhodné v rámci metody KIKUS. Co se nejvíce využívá? Různí plyšáci, motivační zvířátka, materiály od společnosti META, komunikační kartičky, Albi tužka, sada KIKUS, procesní schémata, písničky, knihy, interaktivní tabule aj.
Po shlédnutí videa se sdílely příklady dobré praxe a proběhla velmi přínosná diskuze.
KIKUS kartičky již byly zmíněny v 1. části semináře, nyní se přidaly aktivity, které s těmito kartičkami můžeme dělat – pojmenovávat a mluvit o obrázku, hledat karty (pohybová hra), Kimovka (zapamatovat si kartičky, poté se otočí obrázkem dolů a hádá se ta, co chybí), pexeso, vyprávění příběhů, tvoření množného čísla s puntíky (např. dvě kočky), tvoření vět (co slovo, to kartička), hádání obrázku dle popisu, hledání konkrétních předmětů, dalekohled (vidím + 4.pád).
Další prostor byl věnován představení materiálů, které jsou zveřejněny na webu Inkluzivní školy – konkrétně pracovní listy pro nečtenáře, které jsou rozděleny dle tématu či procvičovaných gramatických jevů. Byly také představeny způsoby, jak s nimi pracovat.
Z dalších doporučených materiálů je to např. publikace „Nečtu, nepíšu, učím se česky“ – pracovní sešit z Centra pro integraci cizinců; „Velká kniha českých slov“ – výborný materiál pro procvičování slovní zásoby – všechny obrázky jsou v základním tvaru (1. pád, infinitiv); pracovní sešity „Kuliferda“ na procvičení češtiny; „Šimonovy pracovní listy“; „Jedna, dva, tři, čtyři, pět, s Fidem umím česky hned“ – volně stažitelná publikace na webu Inkluzivní školy; „Nápadníček aktivit pro MŠ“ (i pro OMJ); „Mluv se mnou“; „Můj první slovník českého jazyka“; „Co teď a co potom“ (procvičování časové posloupnosti); „Nový žák-cizinec v mé třídě“ a mnoho dalších.
Velký prostor byl věnován tvorbě hlavní výukové činnosti. Účastníci byli rozdělení do skupinek, kde vymýšleli hlavní výukové činnosti na základě přednastavených témat týkajících se ovoce a zeleniny, zvířat, nábytku a dopravních prostředků. Zároveň byly zadány skupiny dětí-cizinců, pro které se tyto výukové činnosti připravovaly
(s rozdílnou úrovní znalosti jazyka, různého věku a různých národností). Jednotlivé skupiny představily své výsledky zároveň i s odůvodněním, proč vybrali danou výukovou činnost. Všichni se zapojili nejen do řešení, ale i do podnětné diskuze.
Na konci semináře se každý zapojil do diskuze ohledně toho, co se mu na celém semináři líbilo. Byly zmíněny konkrétní aktivity, stránky Inkluzivní školy nabízející množství podkladů a materiálů, edukativní videa, celý obsah semináře, osoba lektorky, publikace.. Celý seminář byl hodnocen velmi pozitivně, účastníci oceňovali celkový obsah s množstvím informací a podnětů, které se těšili co nejdříve uplatnit v praxi.