Cíl semináře: Účastníci se seznámí s problematikou nadaných žáků, možnostmi jejich rozpoznání a podpory.
Anotace: Seminář je zaměřen na prohloubení profesních dovedností pedagogů
v rámci pedagogické diagnostiky dětí/žáků nadaných a mimořádně nadaných a možnosti jejich podpory.
Program představuje náměty pro práci s nadanými žáky, postupy od depistáže, přes diagnostiku, spolupráci se školským poradenským zařízením, až po případnou akceleraci. Součástí programu je rovněž legislativní ukotvení vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných. Zmíněna bude rovněž úloha školního poradenského pracoviště a možnosti nastavování podpůrných opatření pro tyto žáky.
Druhá část semináře začala systémem péče ve škole – jak se dá nastavit.
Nejdůležitější je, jakou vizi má vedení školy ohledně integrace – nejen žáků s poruchami učení, ze sociálně znevýhodněného prostředí, ale také zda se chtějí věnovat problematice nadaných žáků. Systém by se pak měl výrazně promítnout do Školského poradenského pracoviště. V rámci realizace je třeba poskytnout učitelům metodickou pomoc. Ideální je, když v rámci ŠPP je nejen výchovný poradce a metodik prevence, ale i speciální pedagog, příp. psycholog. Spolupráce se Školským pedagogickým zařízením pak funguje za účelem diagnostiky, poradenství a nastavení individuálních vzdělávacích plánů pro nadané, i když podle nové vyhlášky už nejsou tak preferované. Nabídka na podporu nadání by měla být v rámci školy. Je dobré mít mimo to zkontaktované i různé externí subjekty pro podporu nadání v rámci mimoškolní nabídky. Důležitá je komunikace mezi pracovníky ŠPP, vedením školy a rodiči. Velmi důležité je vzdělávání zaměstnanců školy v problematice péče o nadání, zapojení školy do struktur zaměřených na podporu nadání, síťování, spolupráce.
Co můžeme pro žáky zrealizovat na škole? Např. deskové hry, Klub deskových her a logiky, Badatelský kroužek, Badatelsky orientovanou výuku. Je dobré účastnit se různých projektů, jak školních, tak za spoluúčasti např. obce, města nebo kraje.
Probírala se legislativa – konkrétně Školský zákon č. 561/2004 Sb., §17 – Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů. Dále vyhláška č. 27/2016 Sb. o Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, § 27, §28, § 29, § 30. Legislativní ukotvení poradenských služeb ve škole dle vyhlášky č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.
Organizační formy vzdělávání nadaných žáků – akcelerace, urychlování (buď žák přejde do vyššího ročníku nebo zůstává, ale má učivo z vyššího ročníku), obohacování učiva (rozšiřování, prohlubování), diferenciace. Varianty práce – třídy se skupinami, třídy s překříženými ročníky, speciální střídy, běžné třídy s nadstavbovými programy, s odbornými učiteli, s rozšířenými mimoškolními aktivitami.
Byly dány tipy na materiály do výuky.
Dostatek prostoru byl věnován probírání silných stránek nadání, ale také možných problémů.
Organizace Quiido (www.quiido.cz) – po dobu 3 školních let je odborným partnerem příslušné vybrané školy. Spolupráce je rozdělena do 4 fází – výběrová, přípravná, implementační a fundraisingová. Mají snahu se zaměřit na nadané žáky, jít víc do hloubky – nastavují a implementují koncepční vzdělávací program. S vedením školy i učiteli pracují na principu odborného mentoringu.
Tipy na webové stránky – Nadání je třeba rozvíjet, Talentcentrum NPI ČR, Centrum nadání, Nadané děti… Tipy na knihy, na projekty.
Na konkrétních případech (jazykové nadání, logicko-matematické nadání) byly ukázány konkrétní příklady na dané úlohy, úkoly, projekty, hry, způsoby práce.
Hodnocení nadaných žáků bylo dalším tématem semináře. Co je velmi důležité – nadaný žák potřebuje slyšet pochvalu a povzbuzení. K jeho hodnocení je třeba zaujmout objektivní a korektní postoj. Je třeba pomoci odhalit silné a slabé stránky. Nadaný žák má vysokou míru vnitřní výkonové motivace. Zároveň je perfekcionistický a neprůbojný – jsou třeba stanovit jasná kritéria hodnocení, aby žáci chápali, za co jsou hodnoceni, co je důležité. Určitě by také neměli být srovnáváni s ostatními. Lepší je slovní hodnocení, které lépe vyjadřuje individuální schopnosti a dovednosti (nebo v kombinaci se známkami).
Možnosti hodnocení – tvorba portfolia (individualizace, patrnost vývoje), práce s chybou (pozitivní východisko práce ve výuce, učitel pomáhá žákům porozumět svým přednostem, schopnostem i problémům). Hodnocení může být slovní (popis), znakové (obrázky, znaky), průběžné, výroční (čtvrtletní, pololetní). Žák musí mít pocit, že učiteli záleží na jeho práci, výkonu, že je třeba úlohy dokončovat. Důležité je sebehodnocení žáka a hodnocení žáků navzájem.
Pedagogické zásady hodnocení – zásada pozitivnosti (povzbuzení, ocenění, zvyšování sebevědomí), zásada individuálního přístupu.
Individuální vzdělávací plán je závazný pracovní materiál pro všechny, kteří s žákem pracují. Umožňuje žákovi pracovat podle úrovně jeho znalostí a schopností individuálním tempem. Plní motivační funkci – žák má před sebou úkoly, které jeho vývoj „táhnou“. Možnost pracovat na úrovni svých schopností a intelektu jej aktivizuje. Byly předány informace o tom, co by měl obsahovat a jak jej tvořit.
Byly probrány základní pedagogické přístupy k nadaným žákům, zároveň byly poskytnuty další tipy na učebnice, materiály a hry.
Průběžně se také diskutovalo nejen o přístupu v rámci konkrétních situací, ale také o zdrojích materiálů, tipech do výuky.
Seminář byl nabitý informacemi, účastníci si z něho odnášeli spoustu rad, sdílených zkušeností a poznatků.