Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis ze semináře "Nadaný žák v běžné třídě" 6.4.2021

4.5.2021:
Seminář "Nadaný žák v běžné třídě" se uskutečnil 6.4.2021 od 14:00 do 17:30 hod a 12.4.2021 od 14:00 do 17:30 hod, distančně - ZOOM.
Lektor: Mgr. et Mgr. Dagmar Vilášková

Vkládáme zápis ze dne 6.4.2021

 

Cíl semináře: Účastníci se seznámí s problematikou nadaných žáků, možnostmi jejich rozpoznání a podpory.

 

Anotace: Seminář je zaměřen na prohloubení profesních dovedností pedagogů v rámci pedagogické diagnostiky dětí/žáků nadaných a mimořádně nadaných a možnosti jejich podpory.

Program představuje náměty pro práci s nadanými žáky, postupy od depistáže, přes diagnostiku, spolupráci se školským poradenským zařízením, až po případnou akceleraci. Součástí programu je rovněž legislativní ukotvení vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných. Zmíněna bude rovněž úloha školního poradenského pracoviště a možnosti nastavování podpůrných opatření pro tyto žáky.

 

Proč se zabývat tématikou nadaných žáků? Především proto, že podpora a rozvoj jejich nadání má podstatný vliv pro celou společnost. Je mnoho případů, kdy takové děti nebyly podporovány a díky tomu se z úrovně nadaného či mimořádně nadaného dítěte dostaly zpět na běžnou, normální úroveň.

 

Touto problematikou se zabývají ve školách především speciální pedagogové. Lektorka tohoto semináře má 27 letou zkušenost jako speciální pedagog a s účastníky se rozhodla podělit o své zkušenosti a poznatky.

 

Nadání je soubor vloh, předpoklad k úspěšnému rozvoji schopností, je často spojován s jedinci, kteří podávají nadprůměrné výkony (duševní i tělesná činnost). Jsou to vrozené předpoklady a dispozice a je důležité nadání jistým způsobem podporovat. To je zároveň cílem školní výuky – systematická podpora. Byla zmíněna typologie, která je rozdělena na úspěšně nadané, kreativně nadané, utajené nadané, antisociálně nadané, dvakrát výjimečně nadané a nezávisle se učící nadané žáky. Dostatečný prostor byl věnován jednotlivým charakteristikám, nejen popisu, ale také přístupu k takovým dětem.

 

Byly popsány a vyvráceny mýty, které lidé ohledně nadaných dětí mají. Následovala specifikace a rozdíly mezi nadaným a bystrým žákem. Mnohokrát je problém právě ve špatné identifikaci. Bystré děti rychle odpovídají, nadané kladou další otázky, touží po dalších informacích. Nadané dítě je samostatné, rádo pracuje samo, má rádo vlastní projekty, svou vlastní zodpovědnost. Bystré dítě je oblíbené mezi vrstevníky, nadané dítě vyhledává společnost starších. Bystré dítě má dobré nápady, nadané je má neobvyklé. Zajímá se o detaily, které rozpracovává, dokončuje. Bystré se jednoduše učí (studijní typy), nadané je znají. To jsou jen některé rozdíly, ve skutečnosti je jich daleko víc. Pokud nadané dítě nepodporujeme v jeho potenciálu, jeho výjimečnost upadá a začíná zapadat do normálu.

 

Další prostor byl věnován druhům inteligence a jejich charakteristikám. Rozlišujeme logicko-matematickou inteligenci (řešení neverbálních problémů, práce s čísly, symboly, znaky, logika), verbálně-jazykovou inteligenci (efektivní užívání jazyka v ústní i psané formě, mateřský jazyk, cizí jazyk), tělesně-pohybovou inteligenci (koordinace, flexibilita, rovnováha, uvědomování si vlastního těla, rychlost, hbitost), vizuálně-prostorovou inteligenci (orientace v prostoru, schopnost navigace, prostorová představivost), hudební inteligenci (vnímání, rozlišování a interpretace hudebních a zvukových podnětů), interpersonální inteligenci (komunikační dovednosti, porozumění pocitům jiných lidí, schopnost empatie, týmová spolupráce) a intrapersonální inteligenci (porozumění sobě samému, uvědomování si vlastních silných a slabých stránek, schopnost soustředění). Mimo to rozeznáváme ještě přírodovědnou dimenzi inteligence (schopnost pozorovat, rozpoznávat, porozumět a třídit rostliny, zvířata i neživé objekty a vnímat jejich vazby s prostředím), existenciální dimenzi inteligence (schopnost filozoficky a světonázorově se zabývat základními otázkami lidské existence) a emoční inteligenci (schopnost zvládat emoce a umění vcítit se do emocí ostatních jedinců).

 

Metody práce s nadaným žákem – důležitá je angažovanost ředitele, celoškolský přístup – zájem celého pedagogického sboru, uvědomění učitelů, že nadaní žáci potřebují náročnější práci na vyšší úrovni. Programy pro nadané žáky by měly zajišťovat dostatek různorodých podnětů a příležitostí, prostředí s vysokou mírou motivace a pozitivním hodnocením, vysokou míru zapojení rodičů, podněty pro rozvoj sebereflexe žáků, dostatek podnětů k rozvíjení sociálních vztahů s vrstevníky i dospělými, podporu a pomoc v pochopení sebe sama.

 

Edukační programy pro nadané žáky – probíraly se nejen ty školní, ale i mimoškolní. Školní na úrovni urychlování, obohacování, skupinových i individuálních programů. Mimoškolní na úrovni vyrovnávacích, preventivních a harmonizačních programů. Dostatek prostoru byl dán popisu konkrétních metod práce, základním organizačním formám i pedagogickým inovacím.

 

Následovala diskuze a byl dán prostor k zodpovězení otázek.

 

Ve 2. části semináře se půjde víc do hloubky, ať již z pohledu hodnocení, tvorby IVP, legislativy a především diferencované výuky.

 

Seminář byl velmi podnětný a zajímavý, nicméně informací bylo tolik, že bylo velkou výhodou toto téma rozdělit na dvě části – k lepšímu vstřebání a zpracování všech poznatků.

Přílohy :

Článek vyšel : 4.5.2021, počet zobrazení : 649 (649 tento měsíc)