V rámci setkání partnerství MAP2 proběhla „Závěrečná konference MAP2 Podbořansko-Žatecko“, jejímž hlavním programem byla:
Praktická ukázka edukačních aktivit zámku Krásný dvůr, zámecká zahrada a park.
Uvítání, poděkování ŘV, PS.
Informace z plánování na školách.
Představení aktualizovaného dokumentu MAP2.
Shrnutí Implementačních aktivit MAP2.
Spolupráce škol a sociálních služeb, SŠ, zaměstnavatelů.
Vyhodnocení pořádaných vzdělávacích akcí.
Kabinet sdílených pomůcek.
Malá technická univerzita.
Zkušenost s plánováním v MAP1, MAP2 v rámci IROP.
Informace o připravovaném MAP3 projektu.
Diskuse a sdílení zkušeností.
Praktická ukázka edukačních aktivit zámku Krásný dvůr, zámecká zahrada a park.
Účastníkům byly představeny vzdělávací aktivity, které probíhají na zámku Krásný Dvůr. Nejprve si vyzkoušeli práci ve dvojicích, kdy každé dvojici byly rozdány kartičky s nějakou otázkou týkající se historie zámku. Podle barevných kombinací pak vyhledávali čísla, ze kterých se snažili dát dohromady letopočet, kdy k dané události došlo. Nakonec se všichni seřadili dle časové posloupnosti a přečetli si nahlas své odpovědi.
Další aktivitou bylo seznámení účastníků s biotopem parku, především s ptactvem, které zámecký park obývá. Pomocí kartiček byl nasimulován celý biotop, včetně rybníků, keřů, velkých stromů, i těch ztrouchnivělých. Mluvilo se o tom, které ptáky v parku najdeme. Následně každý dostal do ruky kartičku se jménem nějakého ptáka, s jeho požadavky na stravu i na tvorbu hnízda i s informací, kde daný druh hnízdí. Úkolem bylo v časovém limitu co nejdříve najít stejného ptáka do páru, zajistit co nejdříve potravu (nasbíráním příslušných kartiček) a postavit hnízdo (také pomocí nasbíraných kartiček). Vůbec to nebylo jednoduché, zajistit přežití a rozmnožování je docela náročný proces. Na celé akci bylo demonstrováno, jak jsou jednotlivé součásti biotopu provázané a jak stačí opravdu málo, aby byl narušen.
Všechny tyto aktivity jsou velmi interaktivní a žáci škol, pro které jsou určeny, si díky nim získají spoustu informací a poznatků nenásilnou hravou formou.
V rámci diskuze doporučila paní Lněničková stránku www.lecivenastroje.
Uvítání, poděkování ŘV, PS.
Pan Ryšavý na úvod poděkoval za dosavadní spolupráci všem aktérům, realizačnímu týmu. Jako malé poděkování předal vedoucím PS a zástupcům ŘV květiny.
Informace z plánování na školách.
Pan Zárybnický si připravil a přednesl prezentaci shrnující obsah plánování v projektu. Na začátek prezentace připravil menší statistiku o realizovaném plánování na školách:
9/2018 – 7/2022 --- 150 schůzek na školách → z toho cca ½ online/jinou formou
--- 36 škol z území (34 MŠ/ZŠ + 2 ZUŠ)
--- celkem cca. 50 osob (přímé zapojení)
--- 1 infomail měsíčně
V další části prezentace se pak věnoval následujícím několika klíčovým tématům, které byly v rámci schůzek mapovány, řešeny a diskutovány.
1. DISTANČNÍ VÝUKA (nástroje, zapojení a aktivita žáků a rodičů, klasifikace a její celkové zhodnocení a dopady)
Školy nejvíce využívali při distanční výuce GOOGLE MEEET, GOOGLE CLASSROOM, GOOGLE JAMBOARD, MS TEAMS, ŠKOLA V PYŽAMU, FB skupiny, MESSENGER, WHATSAPP, e-maily, webové stránky školy, doručování/vyzvedávání tištěných materiálů, konzultace…
Účast a aktivita na výuce byla podobná jako při normální výuce, neúčast/pasivita řešena individuální domluvou, pohovorem s rodiči apod.
S prodlužující se délkou této formy vzdělávání byla na všech aktérech patrná určitá ÚNAVA, V PŘÍPADĚ ŽÁKŮ I ZTRÁTA MOTIVACE.
Podpora žáků ze soc. nepodnětného prostředí či jinak znevýhodněných spočívala v - AP na jednotlivých školách + zajištění (nejčastěji zapůjčení) NTB, sluchátek, mobilního internetu
Rodiče měli počáteční potíže s technickým zajištěním výuky a osvojením si práce se zvolenými nástroji pro online výuku:
+ výtky jak na nízké, tak na vysoké nároky na žáky
+ negativní role některých rodičů – omlouvání z výuky.
Klasifikace byla řešena známkováním, spíše výjimečně doprovázeným slovním hodnocením.
Nesporně negativním důsledkem tohoto období bylo PŘETÍŽENÍ PEDAGOGŮ, např. v malotřídních školách narostl učitelům několikanásobně objem výuky, protože učili každou třídu zvlášť.
MŠ fungovaly většinou ve „standardním“ provozu s přijetím hygienických a jiných opatření.
2. AKTIVITY NA ŠKOLÁCH (kroužky, aktivity spolupráce mezi školami i s dalšími subjekty, zhodnocení aktivit)
Co se týče aktivit na školách, školy v území jsou v této oblasti velice aktivní, nabízejí nejpestřejší škálu aktivit – kroužky. Kromě tradičních kroužků, např. cizí jazyky, tanec, WING TSUN, TAE-BO, thaibox, rybářství, náboženství, kuchařský klub–zdravé vaření, myslivost, robotika či střelba.
Školy také spolupracují mezi sebou – mikrosdílení, akce, exkurze.
Některé realizují např. náslechy v jiné škole a spolupracují s organizacemi jako je MENSA, SOKOL, FAČR apod.
Jedna z „venkovských“ škol úspěšně realizuje U3V.
3. PEDAGOGIČTÍ LÍDŘI V ÚZEMÍ (situace v území, výhled do budoucna)
V území je vytvoření širší sítě lídrů problematické.
Lídři jsou, ale jsou to jedinci většinou natolik vytížení, že již nemají časové možnosti, případně sílu na další působení v území.
Vytipovávání a získávání lídrů v území bude samozřejmě průběžně pokračovat!
4. PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE (shrnutí inspirativních aktivit v území)
V území se realizuje spousta aktivit - příkladů dobré praxe.
Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování
kritické myšlení, CLIL, kooperativní učení, hybridní výuka
Montessori, Začít spolu, Učíme venku
environmentální aktivity,, udržitelný rozvoj, zdravé stravování
informatická pregramotnost v MŠ
U3V, cizinci s OMJ, MENSA, SOKOL, komunitní aktivity
5. PROBLEMATIKA UKRAJINSKÝCH DĚTÍ (stav, formy zapojení a podpory a další příbuzná témata související s příchodem dětí z území zasažených válkou)
Pan Zárybnický jako jeden z bodů zařadil téma ukrajinské děti.
Školy využívají rodiče či příbuzné, příp. spolužáky původem z Ukrajiny již zde déle žijících jako pomocníky/tlumočníky.
Využívají se extra hodiny a individuální doučování ČJ, příp. AJ několikrát týdně.
6. PROSTŘEDÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ (zhodnocení stavu a potřeb)
Pan Zárybnický stručně shrnul technický a materiální stav škol v území na základě jeho vlastních zjištění z prohlídek jednotlivých škol. Obecně lze říci, e školy v území poskytují příjemné a podnětné prostředí pro vzdělávání a v případě nějakých (především) technických nedostatků ve stavu budov, jsou nebo do budoucna budou předmětem dalšího plánování a formulace investičních záměrů.
Závěrem celé prezentace bylo konstatování, že školy v území všechny úkoly, které před ně postavila pandemie Covid-19 a příchod ukrajinských dětí zvládly. Stejně tak zvládly a zvládají realizaci celé řady aktivit a vytváření podnětného prostředí pro vzdělávání svých svěřenců. Ze strany RT MAP bylo konstatováno, že se daří také samotné plánování, kdy jsou potřeby škol přetvořeny v investiční záměry, které v budoucnu pomohou uspokojit dané potřeby a zvýšit kvalitu vzdělávání v území.
Představení aktualizovaného dokumentu MAP2.
V úvodu pan Olah připoměl k čemu dokument MAP slouží. Ze 6 tematických skupin vyplynulo celkem 16 priorit a 49 specifických cílů.
Čtenářská gramotnost v základním a předškolním vzdělávání a rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků:
Vyhodnocení swot analýzy:
V oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti převládají ve swot analýze především silné stránky a příležitosti.
V příležitostech byly identifikovány například besedy se spisovateli, návštěvy divadelních představení nebo větší podíl tandemové výuky.
Ve slabých stránkách pedagogové uvedli například přístup rodičů ke čtenářské gramotnosti dětí nebo větší počet dětí ve třídách při výuce.
Zvolená strategie:
Knižní fond a zázemí: Pro rozvoj čtenářské gramotnosti je nutné pravidelně obnovovat knižní fond, mít kvalitní zázemí pro výuku českého jazyka a literatury, ve kterém je možné realizovat čtenářské kluby a čtenářské koutky a podporovat i mimoškolní aktivity, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Kapacity: Budování kapacit bude probíhat formou vzdělávání pedagogů a šíření informací a zkušeností a dobrých praxí mezi pedagogy především na platformě pracovní skupiny MAP a dalších akcích pro pedagogy, jako jsou knižní veletrhy, výstavy a literární soutěže.
Mimoškolní aktivity: Podporovat žáky v mimoškolních aktivitách, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti
Matematická a digitální gramotnost na základních školách
Vyhodnocení swot analýzy:
V oblasti rozvoje matematické gramotnosti je poměrně vyrovnaný počet silných i slabých stránek.
Jako největší slabou stránku identifikovali pedagogové především nezájem dětí a rodičů o pravidelné kroužky a mimoškolní aktivity zaměřené na rozvoj matematické gramotnosti.
Jako další největší slabá stránka je nedostatek technického a materiálního zabezpečení nebo nevhodné a zastaralé ICT vybavení a nedostatek financí na obnovu ICT vybavení.
Zvolená strategie:
Kapacity: Budování kapacit pedagogů prostřednictvím vzdělávání, sdílení zkušeností a pilotováním tandemové výuky. Zapojení odborných tematických skupin pro rozvoj matematické gramotnosti.
Pomůcky:
Podpora škol prostřednictvím výukových materiálů a pomůcek pro výuku matematiky a podpora při poskytování informací o možnosti financování úpravy prostor pro výuku.
Zájem:
Podpora zájmu žáků prostřednictvím logických a deskových her ve výuce a účastí v matematických soutěžích. Stálá nabídka doučování z matematiky.
Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků, rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém a environmentálním vzdělávání a kariérové poradenství v základních školách
Vyhodnocení swot analýzy:
V rozvoji polytechnického vzdělávání převládají silné stránky.
Ze slabých stránek byla identifikována potřeba vyhovujících prostor pro výuku polytechnických předmětů a potřeba dostatečného materiálního zajištění pro výuku.
Mezi slabé stránky zařadili pedagogové také nízkou motivaci žáků a nedostatečnou spolupráci se SŠ.
Jako příležitost vidí například propojení technického vzdělávání mezi ZŠ a MŠ a rozvoj spolupráce s rodiči nebo rozšíření nabídky exkurzí.
Zvolená strategie:
Kariérové poradenství a zájmové aktivity: Zajistit program kariérového poradenství pro žáky základních škol a program polytechnického vzdělávání pro děti z mateřských škol. Rozšířit nabídku zájmových aktivit v oblasti polytechniky a zajistit zajímavé exkurze pro žáky.
Zázemí: Vyhledávat vhodné zdroje pro rekonstrukci prostorů pro vzdělávání.
Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka
Vyhodnocení swot analýzy:
V oblasti rozvoje užívání cizích jazyků převládají především slabé stránky.
Mezi slabé patří například nedostatečné množství cizojazyčné literatury a nedostatek jazykově podnětného prostředí.
S tím je spojeno i nedostatečné materiálně technické vybavení a menší počet mimoškolních aktivit.
Jako velmi efektivní se ukazují půlené hodiny a skupinové projekty v cizím jazyce.
Příležitostí je využití zahraničních pobytů, na které však často nejsou finanční prostředky nebo chybí kapacity, které by administrovali náročné zahraniční projekty.
Zvolená strategie:
Kapacity: Podpora kapacit pedagogů prostřednictvím vzdělávání v metodických postupech a sdílením zkušeností mezi pedagogy a školami.
Pomůcky: Podpora škol prostřednictvím nákupu cizojazyčné literatury a dalších pomůcek.
Předškolní vzdělávání a výchova – inkluze, kvalita, kapacita
Vyhodnocení swot analýzy:
V oblasti předškolního vzdělávání přesahují silné stránky slabé stránky.
Mezi silné stránky lze zařadit především dostatek školních asistentů v MŠ a podporu bezproblémového přechodu dětí na první stupeň základních škol.
Jako slabá stránka byla identifikována nemožnost získat asistenta pro dítě s odlišným mateřským jazykem a celkově pak práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
V rámci diskuze zazněl dotaz na možnost využití e-knihy.
Zvolená strategie:
Budování znalostních kapacit pedagogů mateřských škol v oblasti rovných příležitostí prostřednictvím vzdělávání pedagogů v oblasti logopedické prevence a práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Podpora rozvoje vybavení mateřských škol v oblasti čtenářské pregramotnosti prostřednictvím nákupu nové literatury a dalších pomůcek a programů.
Podpora mimoškolních aktivit na podporu matematické pregramotnosti, především prostřednictvím tematicky zaměřených exkurzí pro děti.
Zpracování přehledu dosavadních prací v oblasti vzdělávání v užívání cizího jazyka na mateřských školách a pilotní testování forem a přístupů a ve výuce cizích jazyků.
Rovné příležitosti
Vyhodnocení swot analýzy:
V oblasti rovných příležitostí byla identifikována celá řada silných stránek, jako je například spolupráce s NNO a městy nebo zájem pedagogů o efektivní komunikaci s žáky a jejich rodiči.
Mezi slabé stránky bylo zařazeno například nedostatečné vymezení kompetencí asistenta pedagoga nebo zhoršené podmínky pro vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem.
Zvolená strategie:
Zlepšení přechodu žáků do sekundárního vzdělávání.
Spolupráce s nepedagogickými pracovníky a pracovníky poskytovatelů prorodinných a sociálních služeb tak, aby vznikla síť místní podpory pro žáky a jejich rodiče.
Budování kapacit pedagogů prostřednictvím vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a sdílením zkušeností mezi pedagogy.
Podpora mimoškolních aktivit pro žáky nejen ze sociokulturně odlišného prostředí..
Shrnutí Implementačních aktivit MAP2.
Spolupráce škol a sociálních služeb, SŠ, zaměstnavatelů.
Vyhodnocení pořádaných vzdělávacích akcí.
Kabinet sdílených pomůcek.
Malá technická univerzita.
Spolupráce škol a sociálních služeb, SŠ, zaměstnavatelů.
Paní Adámková informovala, že výstupem MAP mohou být i plánované aktivity cílené mimo resort školství, například do oblasti sociálních služeb nebo neformálního vzdělávání, pokud je potřebné zvýšit jejich dostupnost, kvalitu nebo spolupráci v zájmu rozvoje vzdělávacího potenciálu dětí a žáků nebo poskytují například preventivně výchovné aktivity.
MAP navázal v oblasti KP spolupráci s následujícími zástupci:
OHK Chomutov
Koordinátoři projektu KARIPO
PZ Triangle
PPP Louny
ÚP Louny
MAP navázal v oblasti sociální péče a služeb pro rodiny s dětmi spolupráci s následujícími zástupci:
Česká společnost
Budík
Charita Most
Klokánek
Kamarád LORM
Výchovný ústav Pšov
Sedmikráska
Vavřinec
Vzdělávací centrum Podkrušnohoří
Náhradní rodiny ÚK
Církev bez hranic
MC Jablíčko
Most k naději
PPP Žatec
RMC Jonáš
Sociální centrum pro rodinu
VČC Bertík
Dlouhodobější spolupráce je navázána s organizacemi:
OSPOD Žatec
OSPOD Podbořany
Nízkoprahové zařízení CoolNa
MěÚ Žatec
SO Podbořany
Paní Adámková dále v rámci prezentace představila statistiku týkající se Spolupráce škol a sociálních služeb, SŠ, zaměstnavatelů:
Proběhlo 34 jednání s poskytovateli rodinných a psychosociálních služeb za účelem realizace platformy pro spolupráci pedagogů a služeb, kterých se zúčastnilo 85 osob
Realizovali jsme setkání kariérových poradců za účelem rozvoje kariérového poradenství – 28 osob
Byla uspořádána 2 setkání škol s organizací OSPOD – Podbořany a Žatec – 40 osob
Zorganizovali jsme setkání škol, služeb pro rodiny s dětmi a organizace OSPOD – 32 osob
Byla uspořádána celkem 2 představení nízkoprahového zařízení CoolNa – 30 osob
Na školách proběhlo celkem 10 jednání s KP, 9 jednání s VP a 10 jednání s VP+KP a 1 jednání s SP
Vyhodnocení pořádaných vzdělávacích akcí.
Paní Adámková informovala o počtu vzdělávacích akcí uskutečněných v rámci projektu MAP2: bylo zrealizováno 16 seminářů (z toho jeden ve 3 vzdělávacích blocích a devět ve 2 vzdělávacích blocích, 6 workshopů a 14 webinářů, tedy celkem 36 akcí za účasti 786 pedagogů.
Témata vzdělávacích akcí byly převážně:
Správní řízení, odpovědnost pedagogických pracovníků
Podpora čtenářské gramotnosti
Hodnocení žáků
Kritické myšlení
Robotika
Využití mobilních technologií
Badatelsky orientovaná výuka
Rovné příležitosti
Prevence vyhoření
Osobnostní rozvoj
Tipy na pomůcky do výuky
Podpora žáků s OMJ (odlišný mateřský jazyk)
Práce s nadanými žáky
Tipy na výuku angličtiny
Využití MS Teams
Efektivní využívání MS Office
Distanční výuka matematiky
GeoGebra
Využití pomůcek při výuce matematiky Hejného metodou
Využití iPadů ve vzdělávání
Programovací jazyk Scratch
Emoční a sociální zralost osobnosti dítěte
Logopedická prevence
Další akce, které proběhly:
2 besedy na školách pro děti, zaměřené na podporu čtenářství a kulturního povědomí o našem regionu (z toho jedna z nich byla rozdělena do dvou stejných částí) – zúčastnilo se jich 16 pedagogů a cca 100 žáků
4 akce pro rodiče – 2 Literární kavárny a 2 workshopy – celkově se jich zúčastnilo 48 účastníků
Podpořili jsme účast pedagogů na 2 kurzech – Feuersteinově metodě (2 osoby) a Učíme se venku (22 osob)
Exkurze:
Za celou dobu projektu MAP II bylo zrealizováno 14 exkurzí, a to za účasti 414 osob
Byla podpořena oblast rovných příležitostí, čtenářské i matematické gramotnosti, polytechniky, environmentální i kulturního povědomí
Opět – bylo by jich mnohem více nebýt Covidu, díky kterému byla realizace takových akcí pozastavena.
Za trvání projektu MAP2 jsme navštívili:
Planetárium Most
Elektrárnu Ledvice
Horský areál Lesná 3x
History Park Ledčice
Techmánii Plzeň
IQ Landii Liberec 2x
Prahu s památkami
Mořský svět 2x
Klínovec a Boží Dar
Království železnic
Kabinet sdílených pomůcek.
Na webu vzdelavani-zatecko.cz je k současné chvíli evidováno 104 pomůcek (a to i pomůcek z projektu MAP I), v celkové částce 318 508,-Kč.
Najdete zde např. virtuální brýle, koberce na poznávání ČR a Evropy, mikroskopy, různé robotické hračky – Bee-Boty, Makeblock Codey Rocky, Blue-Boty, mTiny, 3D tiskárnu, pomůcky na výuku angličtiny, experimentální sady, motorické pomůcky, reportérskou sadu, různé stavebnice, závěsné mapy, sady literatury pro ZŠ, MŠ i environmentální, zajímavé publikace pro pedagogy, karty IMAGLEE, různé didaktické pomůcky, učebnice a pomůcky pro výuku matematiky Hejného metodou, ale také např. ozvučovací soupravu, studiovou sadu pozadí a světel či nově např. termokameru.
Tyto pomůcky si pedagogové měli možnost vyzkoušet a referovat o nich na pracovních skupinách pedagogům z ostatních škol. Reference probíhaly buď formou článku, recenzí nebo formou prezentace a demonstrace na pracovních skupinách.
Největší zájem byl o zapůjčení Bee-Botů, pomůcek pro výuku angličtiny a reportérské sady, v úzkém závěsu za tím pak koberců, experimentálních sad, motorických pomůcek a stavebnic
I když implementace projektu končí, dál bude možné si některé z pomůcek půjčovat a vyměňovat v rámci území.
Malá technická univerzita.
Cílem aktivity bylo zvýšit kvalitu polytechnického vzdělávání v MŠ a I. Stupni ZŠ
Průběh: Program se uskutečňoval po dobu tří let, menší omezení bylo v covidovém období, ale i tak se lekce uskutečňovaly v desítkách mateřských škol a následně i v družinách.
Pozitivní přínos se zaznamenal v aktivní a hojné účasti dětí, kdy se děti učily různým dovednostem, komunikaci, vzájemné spolupráci a nebo naopak samostatnosti a v neposlední řadě trpělivosti. Dále také rozvíjely motorickou obratnost. Součástí několika lekcí byla např. stavba Karlova mostu, stavba Ještědu, děti se také dozvěděly, jak to funguje v čističce odpadních vod.
Pan Ryšavý si připravil menší statistiku k aktivitě MTU během projektu MAP2:
1x lektor z projektu + licence MTU
V MŠ 240 realizováno 240 lekcí s účastí 3569 dětí
V ZŠ 51 lekcí s účastí 893 žáků
Celkem 291 lekcí, 4492 účastníků
Zkušenost s plánováním v MAP1, MAP2 v rámci IROP.
Paní Nipauerová si připravila prezentaci na téma Programové období 2014 – 2020
Přehled podpořených projektů v Ústeckém, Plzeňském a Karlovarském kraji.
Informovala o počtu vyhlášených výzev a celkovém počtu podpořených výzev z IROP5 Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení.
Prezentovala tabulku úspěšných žadatelů a projektů v rámci ORP Žatec, Podbořany a Kadaň.
nacházejí na stránkách MAS Vladař.
INFORMACE „nejen“ o projektech na stránkách www.vladar.cz
Projekty podpořené MAS Vladař v IROP „SESTAV si svůj PROJEKT“ https://www.vladar.cz/projekt.php
Kontaktní osoba za MAS Vladař:
Nipauerová Andrea
manažer IROP – CLLD MAS Vladař
e-mail: andrea.nipauerova@vladar.cz
tel.: +420 731 416 889
Pan Ryšavý všechny informoval o aktuálně zaslané žádosti o aktualizaci záměrů (aktualizace SR), termín dodání do 17. 6. 2022.
Informace o připravovaném MAP3 projektu.
Pan Ryšavý účastníky informoval o podané žádosti na realizaci MAP3 Podbořansko-Žatecko – momentálně čekáme na hodnocení.