Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápisy z Cyklu aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Co umí statická elektřina” 6.11.2024

27.11.2024:
Dne 6.11. proběhly dvě lekce v Mateřské škole U Jezu v Žatci s lekcí v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Co umí statická elektřina.“

 

6.11.2024 od 8:00 do 10:00 hod

V úvodu lekce jsme se s žáky vzájemně přivítali. Představila jsem jim téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali co, to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

Dětem jsem přiblížila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně  jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

Pokusy:

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

V závěru lekce jsme se s dětmi  pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet. 

Shrnutí a zhodnocení: 

Z počátku lekce byly děti nesmělý, ale postupně získaly sebedůvěru a aktivně se zapojovaly do všech činností. Vlastnosti statické elektřiny je překvapily a „lepení“ předmětů na balónek je velmi zaujalo stejně jako pohybující bublina. Těžké pro ně bylo použít balónek tam, kde ho nabili. Děti byly velmi poslušné a opravdu všechny pracovaly podle pokynů. V závěrečné diskusi jsme společně vyhodnotily lekci jako zdařilou. 

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

 

6.11.2024 od 10:00 do 12:00 hod

V úvodu lekce jsme se vzájemně přivítali. Dětem jsem představila  téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali co, to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

Dětem jsem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

Pokusy:

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

V závěru lekce jsme se s dětmi  pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet. 

Shrnutí a zhodnocení: 

Přestože dětí bylo opravdu hodně a pokusy byly komplikovanější na organizaci, byla atmosféra při lekci příjemná. Děti se hodně zapojovaly do úvodní diskuse a vymýšlely různé teorie a situace, kde by se se statickou elektřinou mohly setkat. Za pomoci paní učitelek, jsme vše bez problémů zvládly a všechny děti si vyzkoušely jak „přilepit“ vlasy na balónek i jak pohnout bublifukovou bublinou. Lekce byla úspěšná. 

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

Přílohy :

Článek vyšel : 27.11.2024, počet zobrazení : 35 (35 tento měsíc)