V úvodu lekce jsme se s dětmi vzájemně přivítali. Představila jsem jim téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali co, to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů.
Dětem jsem přiblížila pojem atom a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo oblékání svetru. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát.
Pokusy:
V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků.
Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.
Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly bazalku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem děti, aby koření na balónek přilepily. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek.
Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.
V závěru lekce jsme se s dětmi pokusily pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Pomocí zelektrizovaného balónku se bublina skutečně pohybovala směrem k němu. Děti byly z pokusu nadšené a všechny si jej chtěly samy vyzkoušet.
Shrnutí a zhodnocení:
Během lekce byly děti velmi zaujaté a aktivně se zapojovaly do pokusů. Možnost samostatně si vyzkoušet, jak statická elektřina funguje, je velice bavila. Díky pomoci paní učitelek se podařilo udržet pořádek, především při práci s kořením a papírky. Děti tato aktivita velmi bavila. Zajímavým poznatkem bylo, že jedna dívka nemohla dostatečně nabít balónek třením o své vlasy, protože je měla ošetřené kondicionérem ve spreji. Byla to skvělá ukázka toho, jak se dá statické elektřině předcházet, například v průmyslových provozech, kde není žádoucí.
Závěr:
Závěrem lekce, jsme s žáky vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Žáci hodnotili, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce žáky zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost.
Celkový přínos: Tato lekce dětem pomohla nahlédnout do světa fyziky a probudila v nich zájem o vědecké poznání. Děti odcházely z lekce s novými vědomostmi, které jim umožní lépe chápat přírodní jevy, ale také s nadšením pro objevování a zkoumání. Získaly cenné dovednosti, které mohou uplatnit nejen ve vědě, ale i v každodenním životě – pozorovat, zkoumat, klást otázky a hledat odpovědi.