V úvodu lekce jsem se s dětmi pozdravila a seznámila je s probíraným tématem. Vybídla jsem je k tomu, aby vzlétly. Společně jsme se dobrali toho, co je to gravitační pole Země, že to není jediné pole, které Země má. Dále jsme diskutovali o magnetickém poli Země. Na obrázku zeměkoule jsem dětem ukázala, že severní magnetický pól leží na jižní polokouli a jižní magnetický pól je na severní polokouli. Debatovali jsme o tom, že magnetické pole slouží nejen k orientaci osob podle kompasu, ale i některých zvířat, které magnetické pole poznají, jako jsou například stáda krav stavějící se severojižním směrem.
Jako první pokus děti pozorovaly chování střelky kompasu, když se k ní přiblížil magnet. Vysvětlila jsem jim, že střelka se otáčí k jižnímu magnetickému pólu a ukazuje tedy na sever. Vyzkoušely si, co se stane, když s magnetem kolem kompasu otáčíme nebo jej dáme nad kompas.
Dalším pokusem bylo zjištění, že dva souhlasné póly magnetu se odpuzují, zatímco dva nesouhlasné póly se přitahují. Děti si ve dvojicích vyzkoušely, jak magnety fungují.
Dále jsem dětem rozdala magnety a požádala je, aby ve třídě našly tři věci, na které se magnet přichytí. Pozorovaly a zkoumaly tak různé materiály. Na konci pokusu děti vyhodnotily, že magnet se přichytí pouze na kov.
V průběhu zbytku lekce jsem pro děti připravila jednoduché pokusy, které si postupně všechny vyzkoušely. První pokus byl s magnetickým autíčkem, kde děti musely rozhýbat auto pomocí nesouhlasných pólů magnetu. V druhém pokusu se pomocí železného prachu a magnetu podívaly na siločáry magnetického pole. Ve třetím pokusu se děti staly staviteli a pomocí magnetu zmagnetizovaly matky, ze kterých stavěly dle své představivosti. Ve čtvrtém a pátém pokusu děti zkoumaly, jestli má voda a papír vliv na sílu magnetu.
Shrnutí a zhodnocení:
Děti během lekce skvěle reagovaly na mnou pokládané otázky. Aktivně se zapojovaly se do diskuze. Během lekce byla příjemná atmosféra a děti práce s magnety opravdu bavila. Se zaujetím sledovaly otáčející se střelku kompasu a všechny si daný pokus chtěly vyzkoušet. Poslední sérii pokusů jsem je nejprve nechala vyzkoušet samotné a až později jsem jim vysvětlila, co se vlastně u jednotlivých experimentů děje. Lekci hodnotím jako zdařilou.
Závěr:
Závěrem lekce jsme s dětmi vyhodnotily mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce je zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Vnímaly, že je zajímavé dozvídat se nové věci a dokázaly je využít k učení. Děti se záměrně soustředily na činnost a udržely pozornost.