Lektorka děti krátce přivítala a představila jim téma lekce, které se zaměřovalo na zkoumání a objevování vlastností statické elektřiny prostřednictvím praktických pokusů.
Paní Rolná dětem vysvětlila základní principy statické elektřiny, přičemž je seznámila s tím, co je to atom a jak vzniká elektrický náboj třením. Na konkrétních příkladech z každodenního života, jako jsou vlasy, které se postaví při skákání na trampolíně, nebo "rána" při svlékání svetru, dětem ukázala, jak se statická elektřina projevuje. Děti také slyšely o tom, jak blesky při bouřce vznikají díky statické elektřině a jak se tento jev využívá v různých technologiích, například v kopírkách nebo digitálních fotoaparátech.
Pokusy:
Lektorka poté vedla děti k praktickému pokusu. Děti spolupracovaly a pod vedením lektorky protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Lektorka jim ukázala, jak se vlasy následně napřímí směrem k balónku, když se od něj vzdálí, což vzbudilo mezi dětmi velký zájem.
Poté si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly bazalku nebo jiné lehké koření na papír. Když balonkem projely nad kořením, nic se nestalo. Lektorka jim položila otázku, jak by koření k balónku přilepily, což vedlo k zajímavé diskuzi. Poté dětem ukázala, že pokud balónek znovu protřou o vlasy a opět jím projedou těsně nad kořením, koření se zvedne a přilepí na balónek díky statické elektřině. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.
Shrnutí a zhodnocení:
Lekce byla velmi úspěšná, děti byly po celou dobu aktivní a se zájmem spolupracovaly. Nejvíce je zaujala možnost samostatně si vyzkoušet, jak statická elektřina funguje, což podpořilo jejich zvědavost a chuť objevovat nové věci. Úskalím lekce byla organizace při provádění druhé části pokusu, kdy se pokoušely přilepit koření na balónek. Děti byly nedočkavé a nadšené, což vedlo k menšímu nepořádku, ale zároveň to ukázalo jejich opravdový zájem o téma.
Závěr:
Lektorka společně s dětmi na závěr vyhodnotila, zda byla hypotéza „Koření zůstane ležet na papíře“ správná. Děti díky pokusům zjistily, že díky statické elektřině mohou lehké materiály, jako je koření, přilnout k nabitému balónku. Lekce splnila svůj cíl, přispěla k rozvoji badatelských zájmů dětí a podnítila jejich zvídavost.