Cílem badatelských workshopů pro děti v mateřských školách je seznámení s různými pojmy, prozkoumávání vlastností různých předmětů, podpora badatelských a experimentálních dovedností dětí. Především také pro posílení jejich vlastní zvídavosti a vytvoření si základů pro práci s informacemi.
V úvodu paní Rolná děti krátce uvítala a představila jim pro ně novou badatelskou lekci. Vysvětlila, že existují organismy, které nejsou viditelné pouhým okem, jako jsou viry a bakterie. Ukázala, jak se nám objekty zdají různě velké v závislosti na zorném úhlu – například proč se letadlo na nebi jeví malé, zatímco na letištní dráze je obrovské.
Děti si vyzkoušely hledání lupou v různých objektech ve třídě – na rostlinách, hlíně v květináči, hračkách, koberci a u spolužáků. Lupa zvětšuje zorný úhel, ale co zvětšuje více než lupa? Dalekohled a mikroskop. Děti se dozvěděly, kde tyto přístroje najdeme a kdo je využívá. Porovnávaly obrázky stejných vzorků pod lupou a mikroskopem.
Následoval experiment, kde děti pracovaly s mikroskopem. Na sklíčko umístily kapku vody ze senného nálevu a pozorovaly prvoky. Dalším mikroskopem zkoumaly cibuli, maková zrna a kopřivy. Porovnávaly zvětšeniny pod mikroskopem s fotografiemi a pracovaly s pracovním listem, zatímco ostatní čekaly na svou příležitost.
Na závěr lekce bylo potvrzeno, že ve vodě existuje život.
Děti byly nejvíce fascinovány samotným mikroskopem a prací s ním. Příprava mikroskopu před lekcí si vyžádala jejich trpělivost, ale jakmile pochopily, že si budou moci mikroskop samy vyzkoušet, nadšení se výrazně zvýšilo. Aktivně se zapojovaly do rozhovorů, kladly otázky a zkoumání věcí lupou je velmi bavilo. Práce s mikroskopem byla pro ně zajímavá a motivující, což se projevilo jejich pozorností a klidem během lekce. Celkově lekce proběhla úspěšně a děti si ji užily.