Program jednání:
Zahájení, úvodní slovo
Implementace (aktivity, spolupráce, lektoři, pomůcky)
Projektová část – naplňování cílů a opatření SR MAP a další úkoly
Různé, diskuse
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Na začátku setkání Mgr. Veronika Kozlerová všechny přítomné přivítala na pracovní skupině a seznámila je s programem jednání. Následně podrobněji Mgr. Kozlerová představila cíle projektu MAP4 a jeho vazby na aktivity pracovní skupiny (PS).
Ad. 2 V rámci tohoto tématu připomenula Mgr. Kozlerová, že součástí projektu MAP4 je i implementační část reflektující SR a akční plány MAP, zapsala doporučení a představy pro oblast Čtenářské gramotnosti a kulturního povědomí. Také je vyzvala k součinnosti při sdílení zkušeností s lektory školení v této oblasti a využívání stávajících, příp. doporučování nových pomůcek do výuky.
Ad. 3 Mgr. Kozlerová informovala o vyhotovení tabulky pro zapisování splněných indikátorů a cílů PS. Tabulka bude zpřístupněna členům PS, do které budou moci dopisovat a vést tak evidenci výstupů, dále také bude sloužit jako sdílená databáze do které si budou moci zapisovat kontakty/odkazy na osvědčené nebo i chtěné publikace, pomůcky, semináře, workshopy, lektory, akce na školách aj.
Ad. 4 Poté se slova ujaly knihovnice Městské knihovny v Podbořanech, které vyjmenovaly vše, co jejich knihovna nabízí (soutěže, besedy). Hovořily o novinkách na trhu, například vzdělávací Manga, což jsou japonské komiksy. Zmínily i několik knih v cizích jazycích. Probíhají zde také vzdělávací dopoledne, autorské čtení apod. Pořádají akci „Rande na slepo“, kde si autor odnese zabalenou knihu, která mu je přidělena. Cílem je, přimět čtenáře, aby nahlédli a dali šanci i jiným žánrům, než jsou ty, které čtou rádi. Důležitá je pak zpětná vazba od čtenáře. Jako poslední přestavily knihovnice řadu deskových her k zapůjčení.
Členové diskutovali na téma pomůcky, co by rádi využili v hodinách. Diskuse dále směřovala k problémům, se kterými se momentálně potýkají žáci základních škol (obtíže při práci s textem, vyjadřování v celých větách). Dále se řešil časový rozvrh, rozložení literatury/mluvnice/slohu v týdenním plánu a také to, jak namotivovat žáky ke čtení. Byl zmíněn tzv. „Kufr plný knížek“, kdy si třídy posílají vzájemně vybrané knihy mezi sebou, zasílání dopisů mezi školami.
Během programu se opět reflektovalo současné složení pracovní skupiny a také možnost zapojení nových členů do práce PS. Bylo konstatováno, že by bylo žádoucí, aby se jednání účastnilo více učitelů. Účastníci byli vyzváni, aby do skupiny případně přizvali další členy, kteří by pro její fungování mohli být přínosem. Novým členem PS Čtenářská gramotnost a kulturní povědomí se stala paní Mgr. Romana Havrdová z Gymnázia a SOŠ Podbořany.
V rámci závěrečného bloku byly shrnuty hlavní body z jednání a poděkování všem účastníkům za jejich aktivní účast.