Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Výjezdního vzdělávání členů Řídícího výboru MAP2 Podbořansko-Žatecko 8.-9.10.2021

18.10.2021:
Výjezdní vzdělávání členů Řídícího výboru se konalo dne 8.-9.10.2021 od 14:00 hod v prostorách Penzion Harmonie, Žižkov 540, 364 52 Žlutice.

 

Cílem akce „Výjezdní vzdělávání členů Řídícího výboru v rámci podaktivity 2.12.
Podpora znalostních kapacit Řídícího výboru“ bylo v prvé řadě naplnit požadavek
poskytnutí informací o příčinách a formách nerovností ve vzdělávání a jejich
důsledcích pro vzdělávací systém a možnostech řešení a vytváření podpůrného
prostředí. Tento cíl byl zakomponován a byl brán potaz při výběru témat pro tuto
vzdělávací akci.
Očekávaným výstupem akce bylo tedy poskytnout účastníků z řad členů ŘV
zevrubný přehled o tématech, která si sami zvolili za potřebná a vybavit je
informacemi a nástroji pro další rozvoj vzdělávání v území.


Blok I: PODPORA WELLBEINGU NA ŠKOLÁCH (8.10.2021 – 14:30-16:00)
Lektor:
Mgr. František Halada, MBA. - člen Asociace ředitelů ZŠ, člen PS Wellbeing v rámci
Partnerství 2030+, držitel Medaile MŠMT II. stupně za dlouhodobou vynikající
pedagogickou práci, úspěšný realizátor několika evropských projektů (např. Učíme
digitálně – v partnerství, Modernizace výuky, Moderní škola atd.)
Lektor na úvod své prezentace seznámil účastníky s definicí wellbeing vytvořenou
v rámci pracovní skupiny v Partnerství 2030+. Shrnul také zkušenosti a poznatky ze
zahraničí (např. koncept M. Fullana) a aktuální situaci v českém školství. V další části
svého vystoupení postupně věnoval pozornost všem složkám wellbeingu a to jak
v teorii, tak praxi (vlastní zkušenosti z pozice ředitele ZŠ). Důležitou součástí bylo
právě shrnutí možností podpory wellbeingu v českých školách a konkrétní kroky
k jeho realizaci. V neposlední řadě nabídl lektor v prezentaci celou řadu odkazů na
další zdroje informací. Celý blok byl protkán vzájemnou interakcí a diskusí, která byla
velice plodná a zajímavá. V rámci ní byla akcentována i témata Podpůrné a
akceptující prostředí ve školách a v území, a Dostupnost kvalitního inkluzivního
vzdělávání pro každého dítěte/žáka ve školách v území.


Blok II: PARTICIPACE RODIČŮ PŘI VZDĚLÁVÁNÍ (8.10.2021 16:30-18:30)
Lektorka:
Mgr. Lucie Pivoňková - absolventka andragogiky a personálního řízení na Filozofické
fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 2002 pracuje v programu Varianty. Koordinovala několik
projektů věnovaných multikulturní výchově, lektoruje kurzy zaměřené na spolupráci
školy a rodiny a komunikaci ve škole.
Lektorka zvolila pro tento blok velice interaktivní a komunikativní přístup, kdy v úvodu
seznámila účastníky se svou osobou, svými profesními zkušenostmi a aktivitami,
kterým se věnuje a následně zaměřila pozornost na své zkušenosti s interakcí mezi
rodiči a školou.
V rámci tohoto bloku bylo diskutováno i doporučené téma Možnosti zlepšení
spolupráce s rodiči. Celá komunikace byla velice živá a dynamická, ze strany lektorky
byla patrna značná erudice, na straně účastníků pak opravdové zaujetí a zájem, což
v důsledku vedlo k tomu, že byla překročena stanovená časová dotace. Zároveň byl
ze strany účastníků vyjádřen zájem o realizaci rozsáhlejšího vzdělávání s paní
lektorkou. Toto bude ze strany RT reflektováno a budou zjištěny podmínky, za
kterých by to bylo možné realizovat.


Blok III: ŠKOLA – CENTRUM KOMUNITNÍHO ŽIVOTA V OBCI (9.10.2021 9:00- 10:30)
Lektorka:
Mgr. Ivana Zilcherová - ředitelka ZŠ a MŠ Tuchořice, lektorka pro oblast fungování
školy jakožto centra komunitního života v obci.
Paní ředitelka ve své prezentaci představila genezi transformace malé vesnické školy
(malotřídky) v komunitně orientovanou školu, která se stala centrem, iniciátorem a
podporovatelem života v obci Tuchořice. V rozsáhlé prezentaci plné fotografií z života
školy a obce představila paní ředitelka celou řadu aktivit, kterým se škola věnuje a
v diskusi s účastníky představila náročnou, ale úspěšnou formu fungování školy na
malé obci. V rámci diskuse se účastníci shodli, že toto všechno nelze realizovat na
velkých městských školách, ale že mnohé aktivity realizovat lze a mohou tak
posloužit jako inspirace pro větší zapojení těchto škol do života města a komunity.
Dále byly v diskusi zmíněny i další příklady dobré praxe z území (např. realizace U3V
na jiné malé vesnické škole). V tomto bloku bylo akcentováno i doporučené téma:
Zlepšení spolupráce v území a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj
vzdělávání žáků a spolupráce s rodiči, začleňování žáků se SVP do neformálního a
zájmového vzdělávání a odstraňování finančních bariér.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 18.10.2021, počet zobrazení : 374 (374 tento měsíc)