Cíl semináře: Cílem akce je seznámení se pedagogů s přehledem řečových vad a jejich základními charakteristikami, i s tím, jakým způsobem lze dítě s konkrétní diagnózou pozitivně ovlivnit a také s praktickými ukázkami pomůcek a publikací zaměřujících se na přípravná a průpravná cvičení při práci s dětmi s narušenou komunikační schopností
Vzhledem k velké poptávce i faktu, že jsme se v rámci projektu zavázali k proškolení určitého počtu pedagogů i v logopedické prevenci, domluvili jsme se s Logopedickou školou v Měcholupech, což je škola pro děti s poruchami komunikace, na realizaci takto zaměřeného semináře.
Na začátku došlo k představení všech účastníků, kteří zároveň uvedli i důvod, který je přivedl na tento seminář.
V rámci tří hodin se pak účastníci dozvěděli spoustu zajímavých informací – např. kdy navštívit logopeda, jaké jsou řečové vady, informace o logopedické reedukaci, které publikace jsou vhodné a které méně a mnoho dalších. Zároveň lektorka seznámila účastníky i s pomůckami, které jsou vhodné pro využití v rámci procvičování různých logopedických vad.
Logopedická péče je poskytována v rámci tří rezortů – Ministerstva zdravotnictví (klinický logoped), Ministerstva školství (speciální pedagog – logoped, logopedický asistent), Ministerstva práce a sociálních věcí.
Mezi řečové vady patří dyslálie (patlavost) – vada výslovnosti – je třeba dělat různá artikulační cvičení; dysartrie – porucha motorické realizace řeči; častá je vývojová dysfázie – poruchy vývoje řeči, ale také narušení porozumění – všímat si dětí, jak malují, odlišnosti mohou značit poruchy vývoje; balbuties (koktavost), breptavost (zrychlené tempo) – narušení plynulosti řeči – je třeba rytmika; mutismus, elektivní mutismus – psychogenní nemluvnost; palatolálie – poruchy při anomáliích obličeje; rhinolalie (huhňavost) – snížená nebo zvýšená nosovost; symptomatické poruchy řeči – při mentální retardaci, vadách sluchu, kombinovaných postiženích, autismu aj.; afázie - ztráta již vybudované řeči, získaná na základě poškození mozku; dysfonie – poruchy hlasu; dysfagie – poruchy polykání a příjmu potravin.
Důležité je to, čeho si mohou pedagogové v MŠ všímat a co mohou v rámci logopedie dělat. Pedagogové dětem pomáhají, protože vše úzce souvisí s logopedií. S dětmi se musí procvičovat vše – motorika (nejen mluvidel, ale je třeba začít od hrubé motoriky, protože všechno je se vším propojené – když bude dítě špatně chodit, bude mít špatnou koordinaci těla, nemůže mít dobrou jemnou motoriku, natož tu nejjemnější – oromotoriku). Např. střídání nohou při chůzi po schodech pomáhá s propojením levé a pravé hemisféry (ty děti, které tak nechodí, mají např. problém se sykavkami).
Kdy vyhledat logopeda? Když dítě ve věku 3 let vůbec nemluví. Může se jednat o vývojovou dysfázii, ale např. i autismus. Je třeba navštívit odborníky. V případě dyslálie je to mezi 4. a 5. rokem dítěte. Při vstupu do školy by měla být výslovnost všech hlásek v pořádku. Byla diskutována specifikace jednotlivých věkových skupin v souvislosti s tím, co by dítě v každém věku (do nástupu do školy) mělo umět.
Proč je logopedických vad tolik? Děti mají tablety, sedí u televize, počítačů, mobilů, rodiče s nimi nečtou (čtení je základ), nedostávají knížky, neznají základní pohádky, rodiče ani prarodiče na ně nemají čas. Důležité je podnětné prostředí.
Druhá část semináře byla věnována jednotlivým knihám, publikacím a vhodným pomůckám zaměřených na přípravná a průpravná cvičení při práci s dětmi s narušenou komunikační schopností. Lektorka jich připravila opravdu hodně – účastníci tak měli možnost se s nimi seznámit, tzv. si je osahat, diskutovat výhody či nevýhody jejich použití a zeptat se na cokoliv, co by je v souvislosti s nimi zajímalo.
Seminář byl hodnocen velmi pozitivně, byl opravdu přínosný se spoustou zajímavých informací, rad a tipů. Pokud bude zájem, bude snaha na něj navázat dalším pokračováním, věnovaným tentokrát praktické reedukaci (logopedickým chvilkám) a praktickým průpravným cvičením (dechovým, artikulačním, fonačním, motorickým aj.)
Zapsala: Renata Adámková