Cíl semináře: Účastníci se na základě vlastní zkušenosti a reflexe seznamují s principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce a s metodami využitelnými při jejich vzdělávání.
Anotace: Na semináři je plno praktických tipů do výuky, které si zároveň účastníci vyzkouší sami na sobě. Pojďte si zažít online výuku z druhé strany, která může obohatit Vaše vlastní vedení výuky. Potkáte se s kolegy z jiných škol, kteří třeba řeší obdobnou situaci jako Vy. Vzájemně se tak můžeme podpořit a vymyslet i postupy, na něž byste sami třeba ani nepomysleli. Naučíte se, "jak dělat skupinovou práci online".
Druhá část semináře začala „10 jednoduchými tipy pro začátek“ (tzv. Desaterem), aneb co můžeme udělat již zítra. Pedagogové se měli zamyslet nad tím, co je nejvíc oslovuje, co plánují, co s nimi nejvíce rezonuje. V Desateru jsou obsažena témata jako Píšeme a kreslíme na tabuli, Používáme obrázky, schémata nebo tabulky, Dáváme úkoly, které nevyžadují mluvení, Dáváme jednoznačné a jednoduché instrukce, které se opakují, V situacích, kdy má žák s OMJ něco říct, zajistíme, aby znal přesně ta slova nebo věty, které má použít, Dvakrát až třikrát za hodinu žáka cíleně aktivujeme, Pro žáka zajistíme slovník, Dáváme si pozor, ať se vše neodehrává jen na slovní úrovni – používáme vizualizace, praktické činnosti, grafické organizéry, Spolupracujeme s koordinátorem pro žáky s OMJ/pro cizince nebo výchovným poradcem a učitelem češtiny jako druhého jazyka, Podíváme se na ukázkové materiály na webu Inkluzivní školy.
Proběhla diskuze, sdílely se příklady dobré praxe.
Následně se utvořily 3 skupiny a přímo v praxi bylo potřeba si vyzkoušet pojmenovat/vysvětlit abstraktní pojmy – plod (botanicky), podstatné jméno x sloveso a veličina x jednotka. Opět se sdílely postupy, zkušenosti. Pomáhá využití obrázků (klíčové vizuály), nadřazených slov, využití schématu, názorné ukázky. Výborné je využití slovníku např. při ověření slov, která se doplňují do cvičení.
Skvělou aplikací je např. Learning Apps.org, kde se dají procvičovat slovíčka i fráze online a která dokáže vyhodnocovat výsledky. Dalším tipem je např. Wordwall.
Při práci s žáky-cizinci je třeba využívat různé spojovačky, výběry slov, doplňovačky z předem daného výběru slov, spojování synonym, popis obrázků (částečně doplněné).
Výborně funguje skupinová práce. Její výhodou je to, že „víc hlav víc ví“, ale nejen to. Dále např. omezení studu, příležitost se víc poznat, rozvoj komunikativního jazyka v rámci kontextu, myšlenka, že na to nejsem sám, získání pomoci od šikovnějších spolužáků.
V praxi se zkoušela taková skupinová práce na tématu Vývoj žáby – nejprve v rámci brainstormingu, poté při řazení obrázků. Nakonec bylo promítnuto video na toto téma při 3 různých zadáních skupinové práce. Účastníci si měli všímat nejen toho, co žáci na videu říkali, ale také jaký jazyk používali a zda mluvili všichni. Cílem byl rozvoj jazyka a komunikace. Učitel ovlivní zapojení všech dětí tím, že rozvíjí nějaký cíl a definuje činnost. Dochází k jazykové stimulaci.
Následovala diskuze se zaměřením na to, co pomáhá, co z toho je lepší a proč.
Kontinuální způsob učení z hlediska jazyka (Metodologie práce při propojování obsahu a jazyka) má 4 fáze: 1) cíl, aktivace + motivace – aktivace zájmu, zkušenosti i vědomostí, porozumění klíčové slovní zásobě, přehled slovíček s obrázky, obrázkový slovník, číslování obrázku, brainstorming, kartičky s obrázky, doplňování slovíček k obrázku, spojování slovíčka s obrázkem
2) výklad – předání informací – porozumění textu, frázím (kombinace textu s obrázky, vyznačení v textu, co je důležité, grafy, schémata, klíčové vizuály, barevné označení, diagramy, práce s mapou, tabulky), použití frází
3) aplikace – procvičování – porozumění dalším informacím (textu, videu, popisu), procvičení slovní zásoby a frází, produkce nových informací – aplikace jazyka v nových souvislostech (Kahoot, Wordwall – cvičení na procvičení, na poznání slovíčka, vyhledání informace v textu – skupinová práce)
4) opakování – hodnocení – opakování slovní zásoby a frází
Opět se sdílely vlastní zkušenosti na principu toho,co se osvědčuje v jednotlivých fázích.
Další skupinová práce byla zaměřena na skládankové učení (vytvoření domácí a expertní skupiny) – doplňovaly se informace o orgánech v těle. Každý přinese unikátní informaci, kterou předává dalším coby expert. Jaký je přínos této aktivity pro žáky s OMJ? Mohou si vyhledat informace - přes internet, okamžitě (expertní skupiny), každý se může ptát ve skupině - dovysvětlit si - komunikační jazyk, ostatní dopomohou, kdyby neměli úkol splněný, nerozuměli by, jsou na tom stejně - stejná startovní čára; expert - přináší jedinečnou informaci, musí se všichni zapojit, jistota správných informací z expertní skupiny.
Informací bylo tolik, že již nevyšel čas na pracovní listy, IVP a plány podpory. Byly však předány materiály, tipy, kontakty vzhledem k poradenství i odkazy na zajímavé online nástroje.
Ze zpětných vazeb vyplynul jednoznačný přínos celého semináře. Pedagogové si chválili především náměty pro výuku, metody práce s žáky OMJ, interaktivnost, možnost skupinové práce a zážitkového učení.
Zapsala: Renata Adámková