Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis ze semináře “Změny paradigmat ve vzdělávání” 18.11.2024

29.11.2024:
Seminář na téma „Změny paradigmat ve vzdělávání‘‘, který vedl lektor Mgr. Sáva Arabadžiev, se uskutečnil dne 18. 11. 2024 od 12:30 hodin v prostorách Galerie Sladovna, Masarykova 356, 438 01 Žatec.

 

Vzdělávací seminář nabídl jiný pohled na současné obtíže, se kterými se učitelé nejvíce setkávají v
rámci výkonu své profese. Tyto problémy byly vysvětleny v širších kontextech mezioborovou optikou a
cílem bylo nastínit nový směr myšlení, který v konečném důsledku přináší úlevu jak samotným učitelům,
tak vzdělávaným dětem.


Na začátku setkání byl všem zúčastněným představen pan Mgr. Sáva Arabadžiev – speciální a sociální
pedagog.


Hodnocení a výstupy ze semináře z pohledu přednášejícího – p. Arabadžieva
Žatci se 18. 11. 2024 konal seminář organizovaný sdružením MAS Vladař o.p.s., který byl zaměřen na
téma “Změny paradigmat ve vzdělávání”. Seminář byl koncipován jako otevřený prostor pro reflexi
aktuálních výzev ve vzdělávání a možností adaptace školství na měnící se potřeby společnosti.
Lektorem byl Mgr. Sáva Arabadžiev, speciální a sociální pedagog.
Seminář byl založen na hlubším pochopení vztahu mezi tradičními vzdělávacími paradigmaty a
současnými požadavky společnosti. Zahrnoval:


1. Popis stávajících paradigmat
• Rozbor tradičních přístupů ke vzdělávání ovlivněných historickými modely (např. pruská
kadetka, socialismus).
• Kritické zhodnocení systému hodnot a norem, které vedou k rigiditě a někdy i k
neschopnosti adaptace na nové podněty.
2. Identifikace klíčových problémů
• Rozpor mezi vědeckým poznáním a realitou státní pedagogiky.
• Absence pružnosti školství v reakci na měnící se společenské a ekonomické potřeby.
• Negativní dopady restriktivních přístupů a nevhodného hodnocení na motivaci a
duševní zdraví žáků.
3. Návrhy na změny
• Ustupování od formalismů směrem k individualizaci vzdělávání.
• Podpora dobrovolnosti a vnitřní motivace dětí.
• Zprůchodnění domácího vzdělávání a participace žáků na chodu škol.
• Minimalizace restrikcí, diferenciace přístupu a posílení partnerských vztahů mezi
pedagogy, žáky a rodiči.

Hlavní přínosy semináře
• Reflexe a katarze: Účastníci měli možnost uvědomit si hlubší příčiny problémů ve
vzdělávání a reflektovat vlastní praxi bez odsudků či zjednodušených závěrů.
• Inspirace k inovacím: Praktické návrhy na změny, jako jsou alternativní formy
hodnocení či otevřenější vzdělávací prostředí, poskytly konkrétní náměty, jak
přistupovat ke změnám ve vzdělávacím systému.
• Podpora adaptace: Seminář zdůraznil, že změny nejsou o radikálních zásazích, ale o
hledání rovnováhy mezi přirozenými potřebami dětí, rodičů a učitelů.

Možné oblasti pro další diskusi a rozvoj
• Jak efektivně začlenit myšlenky liberalizace a individualizace do konkrétních školních
prostředí.
• Jak využít výsledků vědeckého výzkumu v pedagogické praxi.
• Jak překonat generační a systémové překážky v zavádění inovací.
Tento seminář může být impulzem pro hlubší reformní diskusi na úrovni škol i zřizovatelů. Děkuji
organizátorům za vytvoření prostoru pro tento podnětný dialog.
Závěr

Po přednesení prezentace ze strany pana Arabadžieva byl dán prostor na dotazy a probíhala živá
diskuse.


Setkání proběhlo v klidné a pohodové atmosféře.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 29.11.2024, počet zobrazení : 35 (35 tento měsíc)