Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis a zhodnocení exkurze do elektrárny Ledvice 24.10.2019

7.11.2019:
Exkurze se konala 24.10.2019 a cílem byla elektrárna Ledvice. Zúčastnili se jí žáci a pedagogové ze ZŠ Liběšice, ZŠ Tuchořice a Renata Adámková z MAS Vladař.

 

Exkurze do Elektrárny Ledvice se konala na podnět ZŠ Liběšice a ZŠ
Tuchořice.
Díky ní byla dotčena oblast polytechniky, environmentální gramotnosti a
inkluze a zároveň naplněny výstupy v rámci předmětů Prvouka a
Přírodověda, okruh Vztah člověka k životnímu prostředí.
Exkurze do této elektrárny byla vybrána proto, že jako jediná má
infocentrum, které je zaměřené na klasickou uhelnou energetiku a jehož
expozice je interaktivní s využitím zážitkové formy prezentace. Zároveň
využívá vysoce vyspělé audiovizuální technologie, jako např. 3D
zobrazení, virtuální realitu, interaktivní panel s detailním popisem 

technologie uhelného elektrárenského bloku. Žáci tak mohou být velmi
interaktivní formou seznámeni s celým provozem elektrárny. Tato
elektrárna je zároveň jednou z nejmodernějších klasických elektráren
střední Evropy.
Naše exkurze začala filmem v 3D kině, kdy se žáci dozvěděli základní
informace o elektrické energii (historický vývoj Země a tedy i informace o
výrobě elektřiny), uzpůsobené jejich věkové kategorii.
Poté byli rozděleni do dvou skupin, kdy jedna zůstala přímo v infocentru,
kde se dozvěděli spoustu informací o elektrárně nejen díky výkladu
průvodce, ale také díky interaktivnímu panelu či virtuální realitě. Druhá
skupina zatím jela na vyhlídkovou věž, která je umístěna na vrcholku
kotelny a zároveň se svými 140 m je nejvyšší průmyslovou stavbou
v ČR. Díky své poloze nabízí nejen jedinečné výhledy na Krušné hory a
České středohoří, ale zároveň zprostředkovává návštěvníkům přehled o
tom, jakým způsobem je uhlí zpracováváno. Bohužel tento den kvůli
mlze byla vidět jen část okolí. Dětem to ale nevadilo, užívaly si možnost
vyjet výtahem až do 28. patra a zároveň i vnímat celkový pohled na
zpracování uhlí z nadhledu – od těžby v nedalekém dole Bílina přes
dopravu pásovými dopravníky do úpravny a do zásobníků kotlů nebo na
manipulační skládku.
Následně se obě skupiny vystřídaly, aby nikomu nic neuniklo.
Žáci se dozvěděli spoustu zajímavých informací a moc si užívali hlavně
interaktivní formu, která se jim velmi líbila. Zároveň tato exkurze velkou
měrou ovlivnila i jejich chápání souvislostí mezi lidskou činností a
životním prostředím.
Zapsala: Renata Adámková

 

Zhodnocení

ZŠ Tuchořice

Exkurze do elektrárny Ledvice 24. října 2019
Do ledvické elektrárny jsme jely se základní školou Liběšice. Byl to už náš druhý
společný výlet. Na exkurzi jsme viděli 3D film, který nám ukázal vznik našeho lidstva,
důležitost energie a jak moc energii potřebujeme. Poté nám pán pustil virtuální
prohlídku všech částí elektrárny a řekl, jak pracují. Po virtuální prohlídce jsme měli
namířeno na nejvyšší budovu v České republice a to byla vyhlídka na elektrárně
samotné, která byla ve výšce 140 metrů. Exkurze se moc líbila žákům i učitelů. Moc
děkujeme MAS Vladař o. p. s. za realizaci skvělé exkurze.

Celý tým žáků a učitelů ZŠ Tuchořice

 

ZŠ Liběšice

Ve čtvrtek 24. 10. 2019 jsme se díky projektu MAS Vladař vypravili s žáky ZŠ na
vlastivědno-přírodovědnou exkurzi do Bíliny do elektrárny Ledvice. Celá exkurze byla pro
žáky i nás zdarma a se zajišťováním a domlouváním celé akce, jsme jako škola, neměli
žádnou starost, vše zařídila paní Adámková, které velmi děkujeme, takový přístup je pro nás
opravdu komfortem.
Exkurzi jsme si společně užili s našimi kamarády, žáky ze ZŠ Tuchořice, kteří nás v září
pozvali na jejich exkurzi do Prahy, tak jsme jim tuto laskavost rádi oplatili, aby se naplnil
autobus a utužila naše přátelství.
Exkurze se za ZŠ Liběšice zúčastnilo 23 žáků a 4 pedagogové a za ZŠ Tuchořice 15 žáků a 3
paní učitelky.
Autobus do Liběšic dorazil s předstihem, takže nic nebránilo tomu, abychom v 7.45 hod, dle
našeho plánu, mohli vyrazit na výpravu za energetickým poznáním. V informačním centru se
nás ujala velmi milá paní, která nám řekla, jakým způsobem bude probíhat náš pobyt
v elektrárně, jak se máme chovat, aby vše proběhlo bezpečně a my se v pořádku vrátili zpět
do škol. Vše běželo jako na drátkách, jak by ne, byli jsme přímo v elektrárně. Děti nejprve
zhlédli 3D film o energetice, který byl velmi pěknou formou zpracován přímo pro žáky ZŠ,
následovalo pár kontrolních otázek, na které znali odpovědi spíše starší žáci, ale ti mladší,
měli alespoň možnost seznámit se s tím, co jsou to fosilní paliva, obnovitelné a neobnovitelné
energetické zdroje a jaké druhy elektráren na našem území České republiky můžeme nalézt.
Poté jsme se rozdělili na dvě skupiny, přičemž jedna vystoupala na rozhlednu a druhá si
v informačním centru prozkoumala veškeré interaktivní hry a vzdělávací panely pro děti.
Následně se obě skupiny vystřídaly, aby nikomu nic neuniklo. Jediným negativem na celé
exkurzi bylo to, že mlha ten den byla tak hustá, že ze zmiňované rozhledny jsme viděli jen do
blízkého okolí elektrárny, ale i tak nám to stačilo, neboť, kdy se člověku podaří, být ve stejné
výšce jako je chladící věž elektrárny a mít komín přímo „na dosah“.
Tato exkurze vedla k naplnění očekávaných výstupů v rámci předmětů Prvouka
a Přírodověda, kdy žáci nižších ročníků rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině, starší
žáci naopak objevují a zjišťují propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy
přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka. Dále byly
naplněny principy průřezového tématu Environmentální výchova v okruhu Lidské aktivity
a problémy životního prostředí, kdy žákům byla přiblížena problematika energetických zdrojů a jejich vliv na životní prostředí, zároveň i okruh Vztah člověka k životnímu prostředí byl žákům přiblížen tematikou přírodních zdrojů, jejich původem, zpracováním a využíváním,
také vlivem našeho životního stylu na spotřebu věcí a zejména elektrické energie. Naše
exkurze přispěla u žáků k poznání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace
a vztahů k životnímu prostředí. Rovněž žáci měli možnost komunikovat o problémech
životního prostředí, vyjadřovat a racionálně zdůvodňovat své názory a stanoviska.
Vzhledem k tomu, že informační centrum bylo vybavenou celou řadou různé výpočetní
a interaktivní techniky, byla u žáků podporována velkou měrou polytechnická gramotnost.
Musím říci, že čas, který jsme měli na exkurzi vyhrazený, velmi rychle utekl, ač neradi, jsme
se museli rozloučit a nechat se odvézt zpět do školy, kde na nás ovšem čekala báječná
svíčková omáčka od našich paní kuchařek. Takže tento den byl po všech stránkách vydařený.
A ti, kteří jsou každý den rychlejší než světlo a jedou na plný plyn, odcházeli domů nabiti
novými znalostmi a plni energie do dalšího poznávání světa .

Velmi děkujeme.

Za tým ZŠ Liběšice a ZŠ Tuchořice Mgr. Michaela Gondeková

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 7.11.2019, počet zobrazení : 1537 (1537 tento měsíc)